یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

سوال و جواب های رایج در زمینه کمردرد

سوال و جواب های رایج در زمینه کمردرد

-انواع کمردرد چیست؟

۱-درد موضعی: درد موضعی، دردی است که در اثر آسیب وارده به ناحیه کمر ایجاد شده و در همان منطقه احساس می گردد و معمولا فرد قادر به درک محل دقیق آن است.

۲-درد راجعه: عبارت است دردی که از یک ناحیه به ناحیه دیگر سرایت می کند. همه ی کمردرد ها لزوماً به دلیل ناهنجاری ستون فقرات نیستند، بلکه می تواند به دلیل ضایعات احشایی باشند که درد آن ها به ناحیه کمر ارجاع می شوند. در نتیجه، بررسی و معاینه دقیق این مناطق توسط پزشک ضرورت دارد.

۳- کمردرد انتشاری

۴-کمر درد گذرا: دردی ناگهانی و شدید در ناحیه کمر و ناشی از حرکات نامناسب و یا کشیدگی بیش از حد ستون فقرات است. هرچند این درد گذرا است اما هیچ گاه نباید کم اهمیت شمرده شود، چرا که می تواند اخطاری برای عود مجدد آن باشد و سریعا باید جهت جلو گیری از تکرار آن اقدام شود

۲-علائم درد ناشی از کمردرد چگونه است؟

دردی که امکان دارد به جلو، کناره ها یا عقب ساق پا تیر بکشد یا محدود به ناحیه تحتانی کمر باشد. دردی که با فعالیت بدتر شود. دردی که در شب یا نتیجه طولانی مدت مثلا رانندگی طولانی بدتر شود.

دردی که همراه گزگز شدن یا ضعف در بخشی از پا باشد.

۳-کمردرد مزمن چیست؟

کمردردی که بیش از یک ماه از بروز ان میگذرد، را مزمن می گویند. کمردرد مزمن در واقع در اثر عدم درمان و یا مقاومت به درمان کمردرد حاد ایجاد می گردد. بدیهی است که درمان به موقع و مناسب درد حاد، همراه درد مزمن را به حداقل می رساند. درد مزمن باید به عنوان یک علامت جدی تلقی شده و معاینات و آزمایشات کاملی انجام گردد. به هر صورت درد کمر مستلزم یک یررسی دقیق و در مان مناسب توسط پزشک، فیزیوتراپ، می باشد.

۴-علل کمر درد چیست؟

در بسیاری از موارد علی رغم معاینه فیزیکی دقیق و انجام آزمایشات مختلف، علت مشخصی برای کمردرد پیدا نمی شود.بعضی مشاغل می توانند انسان را مستعد ابتلا به کمردرد کنند، مانند شغل های  که نیاز طولانی مدت به رانندگی دارند، کسانی که باید بارهای سنگین را به دفعات جا به جا کنند. بنابراین اگر شغل شما چنین حرکاتی را ایجاب می کند بهتر است بیشتر به فکر خود باشبد. کمردرد علاوه بر عوامل غیر مکانیکی مانند عفونت و  سرطان و… که خیلی شایع نیستند، علل دیگری هم دارد مانند گرفتگی های عضلانی (اسپاسم)، کشیدگی و آسیب رباط ها، آرتروز، فتق دیسک های بین مهره ای، پوکی استخوان و … اما علی رغم اسم های متفاوتی که این بیماری ها دارند، مشکل اصلی در اغلب آن ها فشار بیش از حد به ستون مهره ها و اجزای اطراف آن مانند عضلات و رباط ها وارد می آیند. عامل این فشار های حرکات نامناسب بدن است. منظور دقیقا همان حرکاتی است که شایسته یک بدن سالم نیستند، مانند بدنشستن روی صندلی، قوز کردن هنگام رانندگی، بد ایستادن و… استفاده از عضلات کمر در حرکاتی که بیش از این انجام نمی دادید، مانند بلند کردن یک مبل سنگین!

۵-کمردرد مکانیکی چیست؟

شامل آن دسته از بیماری هایی هستند که در اثر و یا به واسطه یک عامل مکانیکی مثل ضربه، حرکات فیزیکی نامناسب، کم بودن قوام عضلات و یا فشار بیش از حد به ناحیه ستون فقرات کمری و در اثر بد قرار گرفتن وضع بدن در حالت نشسته و ایستاده ایجاد می گردد.این دسته از بیماری ها ۹۰ درصد از علل کمردرد را تشکیل می دهد و نکته جالب اینکه به راحتی قابل پیشگیری هستند.

۶-آیا چاقی روی مفاصل هم تاثیر میگذارد؟

افراد چاق به علت افزایش فشار وارد مفاصل (خصوصا مفاصل زانو، ران و مهره های پایین کمری) ، غروف مفصلی تخریب شده و باعث ایجاد درد مفصل و سفتی آن ها می شود.

 

۷-چگونه میتوان از کمردرد پیشگیری کرد؟

انجام ورزش هایی مثثل شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری می تواند در کاهش ابتلا به کمر درد مفید باشد.

تقویت عضلات شکم میزان ابتلا به کمردرد و در موارد وجود کمردرد شدت ان را کاهش می دهد.

افرادی که کار آن ها مستلزم بلند کردن اجسام سنگین است یا ورزشکارانی که سروکارشان با وزنه سنگین است هرگز از کفش پاشنه بلند به مدت طولانی استفاده نکنند. در هنگام ایستادن هر از گاهی به روی یک تکیه گاه یا دیوار تکیه کنند ویا یکی پاها روی سطح بلندتری قرار گیرد تا از فشار بر بروی کمر کاسته نماید.

تشک های خیلی نرم و هم تشک های خیلی سفت سبب کمردرد می شوند، لذا از

هرگز جسمی که برای شما سنگین است بلند نکنید. در هنگام بلند کردن اجسام، کمر باید عمود بر زمین و نه خم شده به جلو باشد.باید اجسام را در حالی که نزدیک بدن شما هستند یا زانو بلند کنید.بجای بلند کردن اجسام سنگین، از راه های دیگری مانند هل دادن برای جابه جا کردن استفاده کنید.

بهتر است زانو هایتان را خم کرده و کمرتان را صاف نگه دارید. البته یادتان باشد که پاها را کمی از هم فاصله بدهید. از بلند کردن یک جسم سنگین و چرخاندن کمرتان بطور همزمان جدا خودداری کنید. همیشه هنگام حمل اجسام سنگین ، آن را نزدیگ بدن نگه دارید.

۸-چگونه یک جسم سنگین را بلند کنیم تا به کمرمان آسیب نرسد؟

جهت بلند کردن یک جسم سنگین کمرتان را خم نکنید، بلکه زانو هایتان را خم کنید و آن جسم را بلند کنید. جسم سنگین را نزدیک به بدنتان حمل کنید و هیچگاه بر روی کمرتان نچرخید، بلکه سعی کنید با محور کردن پاهایتان، روی پاهایتان بچرخید.

هرگز سعی نکنید جسمی را که احساس می کنید سنگین تر از توانایی شماست، بلند کنید.

۹-قاعده نشستن در کمردرد چیست؟

اگر مجبورید مدت طولانی روی صندلی بنشینید بهتر از هر نیم ساعت به بهانه های مختلف از جا برخاسته و راه رفته یا به بدن حرکات کششی بدهیم.اگر صندلی تان محافظ قوس کمر ندارد، قوس کمر را با یک بالشتک کوچک محافظت کنید. به جای چرخاندن کمرتانحین کار، از چرخش صندلی استفاده کنید.

وسایل مورد استفاده تان را در دسترس خود روی میز بچینید تا برای استفاده آن ها مجبور به خم کردن کمرتان به جلو نشوید.

۱۰-قاعده ایستادن در کمردرد چیست؟

هنگام ایستادن خود خود را به جلو خم نکنید، گوش ها، شانه و لگن را در یک امتداد و شکم را داخل نگه دارید. اگر مجبورید مدت طولانی بایستید، یکی از پاها را روی یک پله یا چهارپایه به ارتفاع۲۰ سانتی متری قرار دهید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود. و هر ۱۰ دقیقه جای پا را عوض کنید.

۱۱-بهترین حالت خوابیدن در کمردرد چیست؟

خوابیدن به پهلو در حالی است که زانو ها کمی خم بوده و یک بالش کوچک بین دو زانو قرار گیرد. اگر به پشت می خوابید لازم است یک بالش زیر زانوان و یک بالش کوچک زیر گودی کمر قرار گیرد.

برای خارج شدن از تخت خواب ابتدا کنار تخت بچرخید و پاهای خود را از تخت آویزان کرده، با کمک دست ها و سفت کردن عضلات شکم بنشینید.

۱۲-چه نوع ورزشی برای کمردرد مناسب است؟

ورزش های سبک و هوازی به طور منظم با بهبود عملکرد عضلات می تواند موجب زیاد شدن قدرت و تحمل کمرتان شود. پیاده روی و شنا هم از ورزش های مناسب کمر درد هستند.

 

۱۳-برای دیسک کمر چه ورزشی مناسب است؟

ورزش های مفید برای دیسک کمر بر پایه ورزش های کششی و افزایش قدرت عضلات کمر می باشد. جهت راهنمایی بیشتر در این زمینه به متخصص پزشکی ورزشی یا ارتوپدی مراجعه کنید.

برگرفته از چند کتاب و سایت های معتبر ورزشی و پزشکی

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید