یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

نظریه روانشناسی کاهش وزن بر چه اساسی است؟

نظریه روانشناسی کاهش وزن بر چه اساسی است؟

امروزه صنعت رژیم غذایی بیش از آنکه به “روانشناسی کاهش وزن” باور داشته باشد، پایبند به اصول محاسبه مواد غذایی برای رسیدن به وزن ایده آل می‌باشد. با وجود آنکه بیشتر کارشناسان بر این تصورند که جنبه ریاضیات رژیم‌ دربرگیرنده تمام جوانب است، اما، روانشناسان تغذیه عقیده‌ دیگری دارند.

روانشناسان تغذیه معتقدند  کاهش وزن می‌تواند چالش مهم روانی باشد. روانشناسی کاهش وزن با آموزش برخی مسائل به شما این امکان را داده تا با در پیش گرفتن ذهنیتی صحیح سبک زندگی سالم خود را حفظ نمائید.

قابل ذکر است، کارشناسان و مشاوران کلینیک تغذیه بهکام در راستای روانشناسی کاهش وزن یاری‌ رسان شما خواهند بود. در حالی که بسیاری از افراد دارای اضافه وزن در تلاش هستند تا وزن کاهش یافته خود را حفظ نمایند، تنها ۹۸ درصد آن‌ها در وزن ایده آل خود باقی می‌مانند. این موضوع اساسا یادآور اصول اجتناب ناپذیر سبک زندگی سالم است.

 

اصول روانشناسی کاهش وزن شامل چه مواردی می‌باشد؟

 

خوشبختانه، روان درمانی کاهش وزن اصول مهمی را خاطرنشان کرده است تا به جای صرف انرژی در قبال وزن قابل بازگشت در مدت طولانی‌تری به وزن ایده آل خود برسید و آن را حفظ نمائید.

درباره کاهش وزن بیشتر بدانید

شناخت کاهش وزن در قالب «تعادل انرژی دریافتی و مصرفی» مهم‌ترین کلید رسیدن به وزن ایده آل است. تعادل انرژی علمی است که از تعادل میزان کالری‌های دریافتی و مصرفی سخن می‌گوید.

به گفته این اصل از روانشناسی کاهش وزن، بدن شما به مقدار مشخصی از کالری نیاز دارد تا وزن کنونی‌تان را حفظ کند. بنابراین، اگر موضوع تعادل انرژی را درک کنید، قطعا میل کمتری به پرخوری پیدا خواهید کرد.

از ظروف غیرشفاف استفاده کنید

روانشناسان تغذیه بر این باورند که افراد دچار اضافه وزن باید از ظروف غیرشفاف استفاده کنند. مغز انسان از قدرت بصری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. نشانه‌های بصری، فاکتوری متذکرشونده حین غذا خوردن به شمار می‌رود. از آنجا که ظروف غیرشفاف محتویات غذا را کاملا نشانتان می‌دهند، قادر خواهید بود تا متوجه اندازه خورد و خوراکتان بشوید.

اندازه‌گیری ظروف و سرو غذا در پیش دستی‌ها و کاسه‌های کوچک یکی از اصول روانشناسی کاهش وزن می‌باشد که باعث جلوگیری از وسوسه نسبت به پرخوری می‌شود.

رژیم نگیرید!

کارشناسان و مشاوران کلینیک تغذیه بهکام با بررسی علم روانشناسی تغذیه به این نتیجه دست یافته‌اند که رژیم به دنبال آورنده کاهش وزن غیرقابل بازگشت نیست. پس چگونه بدون رژیم لاغر شویم؟ کارشناسان بر این باورند که رژیم می‌تواند باعث محدودیت ذهنی فرد شود. وقتی رژیم امری ناخوشایند شود، فرد از آن دست کشیده و وزن به طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد.

در عوض، روی عادات سالم بلند مدت تمرکز کنید.

ورزش را به چشم فعالیت سرگرم‌کننده نگاه کنید

اگر از دویدن متنفرید، ندوید! حتی اگر دویدن به امر کاهش وزنتان کمک کند. فعالیتی که با علایقتان سازگار نباشد، هرگز به طور دائمی ماندگار نخواهد بود.

روانشناسی کاهش وزن خاطرنشان خواهد کرد که دنبال کردن یک ورزش به عنوان فعالیت سرگرم کننده بسیار حائز اهمیت می‌باشد. اگر ورزش را به عنوان فعالیت سرگرم کننده در نظر بگیرید، قادر خواهید بود آن را به طور روزانه انجام دهید.

به دلایل چاقی پی ببرید

گزارشات روانشناسی کاهش وزن حاکی از آن است که اضافه وزن ناشی از تصمیم گیری‌های غلط می‌باشد. داشتن باور غلط درباره اضافه وزن ژنتیکی باعث کاهش انگیزه فرد نسبت به مشارکت در رفتارهای سالم سبک زندگی می‌گردد.

با این حال، افرادی که به اضافه وزن ناشی از عادات غلط سبک زندگی باور دارند، بیشتر سعی در کاهش وزن اصولی دارند.

با خودتان مهربان باشید

علم روان درمانی کاهش وزن به شما متذکر شده است که اول از همه، با خودتان مهربان باشید. برای آنکه مسیر کاهش وزن را در پیش بگیرید و عادات غلط را ترک کنید، خودتان را در مسیر تازه‌ای ببینید.

آینده خودتان را پس از تلاش‌هایتان در نظر بگیرید. شش ماه تا یک سال چندان دور نیست. تصور کنید که آن موقع چگونه خواهید بود و ظاهرتان چه تغییری پیدا کرده است.

بیشتر بخوابید

محققان علم تغذیه و روانشناسی کاهش وزن بر این باورند که وقتی ما دچار محرومیت از خواب هستیم، غذاهای شیرین و پرچرب جذاب‌تر به نظر می‌رسند. این جذابیت می‌تواند تعریفی صوری از تامین انرژی باشد. افراد دچار کمبود خواب غالبا به این فکر می‌افتند که با مصرف غذاهای شیرین و چرب قادر به تامین سطح پایین انرژی حاصل از نخوابیدن هستند.

بنابراین، اکثر کارشناسان و مشاوران تغذیه به افراد دچار اضافه وزن توصیه می‌کنند که به منظور پیشگیری از پرخوری زودتر بخوابند. افراد بزرگسال حداقل به ۷ ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید