یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

بیماری های قلبی

بیماری های قلبی

۱۶ ماده غذایی که به عنوان یک بخشی از یک رژیم غذایی مناسب، ممکن است به سلامت قلب شما کمک کند.
کار های بسیاری وجود دارد که میتوانید برای سالم نگه داشتن قلب خود انجام دهید. میتوانید یک معاینه ی سالیانه انجام دهید، روزانه ورزش کنید، سیگار را ترک کنید یا برای کاهش سطح استرس در زندگی خود قدم بردارید.
همه این موارد میتواند تاثیر مثبتی برسلامت قلب داشته باشد. اما یکی از ساده ترین آنها، تغییر سبک زندگی است که به نفع خود شما خواهد بود.
نزدیک به ۶ میلیون نفر در حال حاضر با نارسایی قلبی زندگی میکنند و حدود نیمی از این افراد طی ۵ سال پس از تشخیص جان خود را از دست میدهند.
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) هشدار میدهند که خوردن غذا های پرچرب، کلسترول یا سدیم می تواند برای قلب بسیار بد باشد.بنابراین هنگام انجام اقدامات برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی بایستی رژیم غذایی مناسبی را شروع به اجرا کرد.
۱٫مارچوبه:
مارچوبه یک منبع فولات است که به جلوگیری از ایجاد اسید آمینه به نام هموسیستئین در بدن کمک میکند. سطح بالای هموسیستئین با خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی مرتبط است.
۲٫لوبیا، نخود فرنگی، عدس این موارد که جز حبوبات شناخته میشوند همگی میتوانند سطح لیپو پروتئین با چاگالی کم(LDL) یا کلسترول بد را کاهش دهد. ان ها همچنین حاوی فیبر،پروتئین،پلی فنول های انتی اکسیدانی هستند که همگی اثرات مفیدی در سلامت عمومی قلب دارند.
۳٫انواع توت ها:
انواع توت ها هم دارای پلی فنول های انتی اکسیدانی هستند که به کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی کمک میکند انواع توت ها منبع خوبی از فیبر، فولات، آهن، کلسیم، ویتامینA و C هستند و از نظر چربی کم هستند.
۴٫کلم بروکلی:
برخی از مطالعات حاکی از آن است به طور مرتب خوردن کلم بروکلی بخارپز میتواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد و از بیماری قلبی جلوگیری کند.
۵٫دانه چیا و دانه کتان:
این دانه ها منبع غنی از اسید های چرب و امگا۳ مانند: اسید الفا لینولنیک هستند. امگا۳ اثرات مفیدی دارد مانند: کمک به کاهش سطح گلیسرید، LDL، کلسترول تام، آنها همچنین فشار خون را کاهش داده و پلاک های چربی موجود در عروق را به حداقل می رسانند. امگا۳ خطر ابتلا به اختلالاتی که میتواند منجر به حمله قلبی شوند، مانند ترومبوز و آریتمی را کاهش میدهد.
۶٫شکلات تلخ:
دانشمندان اکنون بر این باورند که شکلات تلخ دارای مزایای محافظتی در برابر آترواسکلروز است یعنی هنگام ایجاد پلاک در شریان ها خطر حمله قلبی و سکته مغزی افزایش میابد که شکلات تلخ از ۲ طریق این مکانیسم را مختل میسازد.
۷٫قهوه:
یک مطالعه جدید نشان داده است که نوشیدن مرتب قهوه با کاهش خطر ابتلا به نارسایی قلبی و سکته مغزی مرتبط است.
۸٫ماهی:
ماهی منبع مهمی از امگا۳ و پروتئین برای کمک به قلب است و از نظر چربی اشباع مقدار خیلی کمی را دارا است. به افرادی که بیماری قلبی دارند یا در معرض خطر ابتلا هستند، اغلب توصیه میشود خوردن ماهی و میزان مصرف امگا۳ را افزایش دهند. این امر به این دلیل است که خطر ضربان قلب غیرطبیعی را کاهش می دهد و رشد پلاک در شریان ها را کند میکند. طبق گزارش انجمن آمریکا، باید حداقل ۳ بار در هفته یک وعده غذایی از ماهی های پرچرب مانند ماهی سالمون، ماهی خالمخالی، شاه ماهی، ماهی قزل آلا، ساردین و یا ماهی تن استفاده کنند.
۹٫یک بررسی منظم نشان داده است که نوشیدن چای سبز با کاهش اندکی کلسترول همراه است.
۱۰٫آجیل:
بادام، فندق، بادام زمینی، پسته، گردو همه مواردی هستند که برای سلامت قلب مفید هستند.
اجیل ها سرشار از پروتئین، فیبر، مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند. مانند ماهی و بذرکتان و گردو نیز دارای اسید چرب امگا۳ هست.
۱۱٫جگر:
از بین تمام گوشت ها جگر از مواد مغذی متراکم بوده به ویژه اسید فولیک، اهن، کروم، مس و روی
که باعث افزایش سطح هموگلوبین خون میشود.
۱۲٫جو دوسر:
از آنجا که جو دو سر دارای فیبر محلول است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک میکند. محصولات مبتنی بر جو دوسر به طور قابل توجهی LDL و کلسترول تام را بدون هیچ عوارض جانبی کاهش میدهند.
۱۳٫شراب قرمز:
بسیاری از انتظارات به مزایای سلامتی آنتی اکسیدان ها در شراب قرمز اشاره دارند بنابراین بعید است که فواید آنتی اکسیدان ها از خطرات الکل بیشتر باشد.
۱۴٫اسفناج:
با مصرف منظم منابع خوب منیزیم می توانید به حفظ ریتم قلب سالم کمک کنید.
۱۵٫گوجه فرنگی:
میوه ها و سبزیجات قرمز سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین ث، فولات و کولین هستند که همگی برای قلب مفیدند. پتاسیم علاوه بر کمک به حفظ بیماری های قلبی برای عضلات و استحکام استخوان ها مفید است و به جلوگیری از سنگ کلیه کمک میکند.
۱۶٫سبزیجات:
توصیه میشود که افراد مبتلا حتما مصرف سبزیجات را داشته باشند. سبزیجات دارای کالری کم و فیبر و املاح زیاد هستند. این نوع رژیم غذایی میتواند به کاهش وزن بیماران قلبی کمک کند.

منبع: www.medical news today
ترجمه: مریم ابوئی- کارشناس تغذیه کلینیک بهکام

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید