یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

در افت فشار چی مصرف کنیم؟

در افت فشار چی مصرف کنیم؟

فشار خون پایین ممکن است بدون هیچ علامتی باشد و حتی سلامتی را هم به خطر نندازد. اما پزشکان برای افرادی که معمولا افت فشارخون دارند و دارای علامت هستند وضعیت نگران کننده ای را بیان میکنند.
بعضی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند در بالا بردن فشار خون کمک کننده باشند.
فشار خون پایین، که به آن افت فشار میگویند زمانی اتفاق می افتد که خون، فشاری کمتر از حد نرمال را در رگ ها ایجاد کند.
فشارخون نرمال برای اکثر افراد معمولا کمتر از ۱۲۰ به روی۸۰ است. برای فشار خون پایین محدوده مشخصی وجود ندارد اما متخصصان فشار کمتر از ۹۰ به روی ۶۰ را افت فشار می نامند.
علایم افت فشار خون:
بیشتر مردم علایمی برای فشار خون پایین ندارند. زمانیکه به دلیل افت فشار، اکسیژن کافی به اندام نرسد، فرد علایم زیر را از خود نشان میدهد:
۱)سرگیجه ۲)حالت تهوع ۳)غش کردن ۴)کم آبی و تشنگی غیر معمول ۵) خستگی ۶)تاری دید ۷) تنفس سریع و کم عمق ۸)افسردگی ۹)عدم تمرکز ۱۰)رنگ پریدگی و سردی پوست
دلایل افت فشار خون:
فشار خون پایین میتواند موقتی یا طولانی مدت باشد. همچنین میتواند نشان دهنده ی یک بیمای زمینه ای باشد.
طبق انجمن قلب آمریکا(AHA) دلایل اصلی افت فشار خون میتواند موارد زیر باشد:
۱)افت فشار در افراد مسن ۲)استراحت طولانی مدت در رختخواب ۳)دارو های خاص ۴)عوارض جانبی دارو های پرفشاری خون ۵)دیابت ۶)بارداری ۷)مشکلات غدد درون ریز ۸)عفونت شدید ۹)آنافیلاکسی ۱۰)کاهش حجم خون در اثر خونریزی یا کم آبی ۱۱)واکنش های عصبی ۱۲)کمبود غذایی مانند ویتامین ب۱۲ یا اسید فولیک
در هنگام افت فشار خون چه ماده غذایی را مصرف کنیم؟
۱) نمک یا سدیم کلرید:
نمک به روی هورمون های های تعدیل کننده ی آب بدن تاثیر می گذارد. مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون میشود. افرادی که افت فشار دارند، مصرف نمک می تواند به بالا بردن فشارشان کمک کند. البته نمک دریافتی را در افت فشارخون به صورت موارد زیر مصرف نمائید: ۱)به عنوان چاشنی در غذا ۲)خوردن غذاهای نمکی مانند:زیتون وخیارشور ۳)آجیل های نمکی


۲) غذاهای سرشار از ب ۱۲:
طبق AHA کمبود ویتامین ب ۱۲ و همچنین فولات می تواند باعث کم خونی و افت فشار خون شود. کمبود این دو از طریق آزمایش خون مشخص می شود.
منابع غذایی ب ۱۲:گوشت، تخم مرغ، ماهی و لبنیات مانند: شیر و پنیر است. افراد میتوانند از غذاهای غنی شده با ب ۱۲ مانند: غلات صبحانه و شیر های غنی شده با ب ۱۲ میل نمایند.
۳) فولات:
غذاهای حاوی فولات: افراد میتوانند با خوردن سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی، حبوبات، تخم مرغ، چغندر، مرکبات، مغزها و جوانه گندم میزان فولات مورد نیاز بدن را تامین کنند.
۴) نوشیدن مایعات:
در صورت کمبود آب در بدن فشارخون میتواند کاهش یابد. حفظ سطح مایعات کافی با نوشیدن آب و سایر نوشیدنی های ضروری است. برای اینکه افراد مسن کمتر دچار کم آبی شوند، لازم است که مرتبا آب بنوشند.
۵) غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین:
تحقیقات نشان داده است که قهوه فقط در افرادی که مرتبا آن را نمی نوشند فشار خون را به طور موقت افزایش میدهد. از دیگر نوشیدنی های حاوی کافئین میتوان به چای، کاکائو و برخی سودا ها و نوشیدنی های انرژی زا اشاره کرد.

منبع:
www.medicalnewstoday / 2020/september
ترجمه و تدوین: مریم ابویی کارشناس تغذیه کلینیک بهکام

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید