یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

مشکلات حاصل از چاقی در سلامت کودکان و نوجوانان

مشکلات حاصل از چاقی در سلامت کودکان و نوجوانان

مطمئنا مشکل چاقی،منحصر به‏ ظاهر و اضافه وزن نیست،بلکه‏ عوارض حاصل از آن،در زندگی حال‏ و آیندهء کودک،بسیار وخیم‏تر است. بسیاری از بیماری‏های سال‏های آتی‏ زندگی،اشکال‏های نهفتهء مربوط به‏ چاقی در دوران کودکی و نوجوانی‏ است.مهمترین بیماری‏ها در این زمینه‏ عبارتند از:

*بیماری قلبی

*بیماری فشار خون

*انواعی از سرطان

*بیماری کیسه صفرا

*مرض قند

غیر از عوامل فوق،چاقی کودکان‏ می‏تواند به‏طور مستقیم در تغییر عملکردهای طبیعی بدن،زیانبارتر کردن بیماری‏های موجود و بالاخره‏ واکنش‏های روانی منفی دخالت کند. تغییر در عملکرد طبیعی بدن،با توجّه‏ به میزان چاقی،متفاوت است. اشکال‏های تنفسی،بین بچّه‏های‏ چاق،بسیار متداول است.این‏ اختلال،عواقبی همچون بی‏حالی و افزایش تولید سلول قرمز خون و در نهایت ایجاد لختهء خون غیر طبیعی را نیز به دنبال دارد. همچنین بچّه‏های چاق،به دلیل‏ اشکال‏های تنفسی و افزایش تودهء بدن، تحمل کمتری نسبت به فعالیت‏های‏ جسمانی دارند که این عامل می‏تواند باعث گوشه‏گیری و افسردگی آنان‏ شود و بالاخره این‏که،عوارض‏ استخوانی و مفصلی نیز،در بچّه‏های‏ چاق شایع است.

نقش فعالیت‏های ورزشی در کنترل وزن

همان‏طور که اشاره شد، علت‏های چاقی شخصی با شخص‏ دیگر،فرق می‏کند.به‏هرحال عوامل‏ فیزیولوژیکی،روانی و عوامل محیطی‏ مانند عادت‏های فرهنگی،کم تحرکی‏ و رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب، در چاقی سهیم است.علّت چاقی، هرچه که باشد،کاربردی‏ترین و ایمن‏ترین راه‏کار برای مقابله با آن،با توجّه به عوامل مذکور،حفظ رژیم‏ غذایی مناسب و ورزش است.کاهش‏ مصرف غذاهای پرچرب و قندهای‏ ساده که در بیشتر شکلات‏ها وجود دارند و همچنین جلوگیری از مصرف‏ موّاد خوراکی هنگام استفاده از رسانه‏های تصویری،موارد ساده‏ای‏ هستند که می‏توانند در برقراری تعادل‏ انرژی کودکان چاق،نقش داشته‏ باشند.امّا باید توجه داشت که در بروز چاقی،فقر حرکتی،بسیار مؤثرتر از پرخوری‏ است.

آمادگی هوازی با چاقی رابطه عکس دارد.

کودکان بیشتر از بزرگسالان‏ به متابولیسم چربی برای‏ انرژی مورد نیاز در جریان‏ ورزش،متکی‏ هستند.

با توجّه به تحقیق‏های بسیار زیادی‏ که دربارهء نقش ورزش،در کاهش وزن‏ انجام گرفته است،می‏توان بدون هیچ‏ شکی ادّعا کرد که ورزش در تغییر ترکیب بدن مؤثر است

اثر ورزش بر کاهش چربی بدن از طریق افزایش متابولیسم و افزایش‏ تجزیهء چربی‏هاست. کودکان‏ بیشتر از بزرگسالان به متابولیسم چربی‏ برای انرژی مورد نیاز در جریان‏ ورزش،متّکی هستند.دانش‏آموزی‏ که تصمیم می‏گیرد،مسافت ۱۰۰۰ متری،بین خانه و مدرسه را به جای‏ استفاده از سرویس،با راه رفتن‏ معمولی طی کند، کالری بیشتری مصرف می کند. حال اگر این فعالیت همراه با یک عادت غذایی و برنامه غذایی مناسب باشد کالری سوزی بیشتر می شود.

بنابر این‏ بهترین روش برای کاهش وزن، ترکیبی از رژیم غذایی و ورزش است.

به‏هرحال،در برنامه‏های کنترل‏ وزن باید ویژگی هر شخصی در نظر گرفته و توجّه شود که غیر از مواردی‏ که زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه با توصیهء او باشد، در هفته کاهش وزن نباید بیش از ۵/۰ کیلو گرم،در یک کودک و بیش از یک‏ کیلو گرم در یک نوجوان باشد.

نتیجه اینکه:

چاقی،ارمغان پیشرفت‏ تکنولوژی و تغییر شیوه زندگی‏ کودکان و نوجوانان،نسبت به‏ گذشته است.عوامل ژنتیکی، نارسایی‏های هورمونی،فقر حرکتی‏ و رفتارهای نادرست تغذیه‏ای؛ مهمترین علل چاقی در کودکان و نوجوانان است.اختلال‏های ناشی‏ از چاقی در بچه‏ها،قابل توجه‏تر از نداشتن ظاهر خوب یا مشکل‏های‏ حرکتی است زیرا چاقی پتانسیلی‏ برای بیماری‏های خطرناک آتی از جمله بیماری‏های قلبی-عروقی و مرض قند است ضمن این‏که‏ مشکل‏های ویژه‏ای را باعث خواهد شد.صرف‏نظر از علت چاقی، ترکیب ورزش و عادت‏های خوب‏ غذایی،کمک شایانی به اعتدال وزن‏ بچه‏ها می‏کند.

برگرفته از چند مقاله پژوهشی

 

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید