یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

چه عواملی می توانند باعث ایجاد ورم معده شوند؟

چه عواملی می توانند باعث ایجاد ورم معده شوند؟

اکثر افراد به دلایل مختلف در برخی از مواقع دچار ورم معده یا نفخ شکمی می شوند. در این حالت معده منبسط می شود و باعث ایجاد احساس ناراحت کننده ای برای فرد می شود.
خوردن حجم زیادی از غذا یا مصرف غذاهایی که باعث ایجاد گاز در معده می شوند می توانند باعث ورم موقتی معده گردند. با این حال اگر ورم معده مکرر باشد ممکن است نشان دهنده ی یک رژیم غذایی نامناسب و یا یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد. در ادامه به برخی از دلایل احتمالی ورم معده اشاره شده است:

الف)IBS یا سندروم روده ی تحریک پذیر: نوعی اختلال مزمن دستگاه گوارش است که علائمی مانند: نفخ شکم، درد یا ناراحتی معده، یبوست یا اسهال را به دنبال دارد.

افراد مبتلا به IBS حساسیت بیشتری در روده نسبت به افراد عادی دارند. درمان قطعی برای IBS وجود ندارد اما بعضی از اقدامات می تواند علائم آن را کاهش دهد.
۱)اجتناب یا محدود کردن مصرف مواد غذایی نفاخ مانند: ۱- میوه های نفاخ ۲- لوبیا ۳-پیاز ۴-انواع کلم ها

۵-نوشیدنی های گازدار ۶-جایگزین های شکر مانند: سوربیتول و مانیتول

۲)آهسته غذاخوردن ۳)استفاده بیشتر از فیبر ها در برنامه روزانه

ب) عدم تحمل لاکتوز: نوعی اختلال گوارشی است که در آن فرد قادر به هضم لاکتوز (قند موجود در شیر) نیست که در صورت مصرف می تواند به علایم زیر دچار شود: نفخ معده، گرفتگی معده، گاز معده و حالت تهوع

شدت علایم، وابسته به میزان مصرف لاکتوز در افراد مختلف، متفاوت است. بهترین راه برای جلوگیری از علایم عدم تحمل لاکتوز پرهیز از غذاها و نوشیدنی های حاوی لاکتوز است.

ج) سیروز: بیماری کبدی است که در آن کبد بافت فعال خود را از دست می دهد. این حالت باعث افزایش فشار در رگ های خونی اطراف کبد می شود که به نوبه ی خود میتواند باعث تجمع مایعات در شکم شود.

د)گاستریت آتروفیک: بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن سلول های جدار معده را از بین می برند. علایم احتمالی AAG شامل موارد زیر است: ۱- احساس سیری زیاد در قسمت فوقانی شکم بعد از صرف غذا ۲-استفراغ ۳-حالت تهوع

ه) نارسایی احتقانی قلبی: بیماری است که در آن قلب توانایی پمپاژ کردن خون به اطراف بدن را از دست می دهد. این مورد باعث جمع شدن خون در قفسه سینه می شود که ممکن است این مایعات به داخل شکم نفوذ کنند و باعث تورم معده شوند.

دلایل احتمالی دیگری به گفته ی “بنیاد بین المللی اختلالات دستگاه گوارش” به شرح زیر می باشد:

۱)مصرف زیاد نمک ۲)حساسیت زیاد به فرایند هضم غذا ۳)رشد بیش از حد باکتری های روده ۴) انسداد روده ۵) سنگ صفرا

 

منبع:

WWW.medicalnewstoday

ترجمه و تدوین: مریم ابویی مهریزی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی کلینیک بهکام

تاریخ: اکتبر ۲۰۱۹

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید