یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

کاهش وزن در یک هفته؛ بله یا خیر؟

کاهش وزن در یک هفته؛ بله یا خیر؟

کاهش وزن در یک هفته، یکی از شیوه‌های کاهش وزنِ این روزهاست. بسیاری از افراد تمایل دارند با در پیش گرفتن برنامه کاهش وزن سریع به وزن دلخواهشان برسند اما آیا تحقق این امر امکان پذیر است؟

 

آیا کاهش وزن در یک هفته امکان ‌پذیر است؟

“پیشامدهای خوشایند برای کسانی اتفاق خواهد افتاد که صبوری را پیشه راهشان کرده‌اند.” این در حالی است که برخی معتقدند انتظار کشیدن برای رسیدن به وزن دلخواه ملزم گذراندن دوره‌ای زمان‌بر و طاقت فرساست. به همین خاطر، بسیاری از افراد نسبت به امر کاهش وزن عجول هستند و سعی بر آن دارند تا با پیشه کردن برنامه «کاهش وزن در یک هفته» به تناسب اندام دست یابند.

قابل ذکر است، کارشناسان و مشاوران کلینیک تغذیه بهکام هرگز برنامه کاهش وزن سریع را توصیه نخواهند کرد. کاهش وزن سریع، یکی از رژیم‌های نه چندان سالم محسوب گردیده که وزنتان به محض عدم رعایت برنامه غذایی و ترک عادات ورزشی بازخواهد گشت.

 

چگونه یک هفته‌ای ۵/۴ کیلوگرم کم کنیم؟

با وجود آنکه کاهش وزن ۵/۴ کیلوگرمی در طول یک هفته بعید به نظر می‌رسد، اما، استثناء هم وجود دارد. اگرچه کادر مجرب کلینیک تغذیه بهکام با مدنظر قرار دادن وضع حال مراجعین از مشاوره کاهش وزن در یک هفته خودداری می‌کنند، در مقابل برخی افراد همچنان کنجکاو هستند تا از نحوه کاهش وزن ۴۳۵ گرمی در طول یک روز باخبر شوند.

بالفرض شما باید به عنوان ورزشکار سریعا وزنتان را متعادل کنید. در این صورت، کارشناس با در نظر گرفتن شرایطتان مشاوره‌ای بنا به تغییر میزان کالری‌های مصرفی و نسبت‌های تغذیه (از جمله چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها) ارائه خواهد داد.

بیشتر تمرکز برنامه کاهش وزن در یک هفته بر روی رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌باشد. این رژیم‌ها با افزایش مصرف پروتئین‌های کم چرب متابولیسم را افزایش داده و اشتها را سرکوب می‌کنند. این بدان معناست که فرد باید بیش از کالری مصرفی کالری بسوزاند و در کنار آن کاردیو و تمرینات استقامتی را تجربه کند.

چرا نباید پیروی برنامه کاهش وزن سریع باشیم؟

وقتی به راحتی وزن از دست می‌دهید، به طور همزمان احتمال بازگشت وزن را افزایش می‌دهید. از این رو به جرات می‌توان گفت، برنامه کاهش وزن در یک هفته بر اساس کاهش آب بدن متمرکز است.

بسیاری از افراد در پروسه کاهش وزن سریع نوسان وزن آب بدنشان را تجربه خواهند کرد. عوامل متعددی می‌تواند نوسان وزن آب بدن را تحت تاثیر قرار دهد. نوسان وزن آب بدن می‌تواند مبتنی بر مصرف غذاهای پرسدیم باشد و یا بر اثر احساس نفخ و یبوست ناشی از دوران قاعدگی اتفاق بیافتد. این موضوعات همگی به دست هم می‌دهند تا افراد دچار توهم کاهش وزن شوند.

علاوه بر این، برنامه کاهش وزن در یک هفته تحلیل عضلات را به همراه خواهد آورد. بدین جهت، بیشتر افراد به جای کاهش چربی کاهش توده عضلانی را تجربه می‌کنند. این امر ناخوشایند می‌تواند به دلیل متابولیک‌تر بودن عضلات نسبت به چربی‌ها باشد. از آنجا که عضلات از لحاظ متابولیسم فعال‌تر از چربی‌ها هستند، سریع‌تر می‌سوزند.

اگر بخواهیم ابعاد سلامتی رژیم کاهش وزن در یک هفته را بررسی کنیم، قطعا احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها اعم از دهیدراته شدن بدن، سرگیجه، خستگی، تهوع، اسهال، یبوست و حتی سنگ‌های صفراوی افزایش می‌یابد.

راه‌های اصولی کاهش وزن

کارشناسان و مشاوران متخصص علم تغذیه بر این باورند که کاهش وزن اصولی شامل برنامه غذایی سالم و برنامه ورزشی پیوسته می‌باشد. بهترین برنامه کاهش وزن این است که افراد دچار اضافه وزن هر هفته ۴۳۵ تا ۹۰۷ گرم وزن کم کنند. بنابراین، اگر همچنان بر این تصور هستید که کاهش وزن در یک هفته پاسخگوی نیازتان است، سخت در اشتباه هستید.

تغییر عادات ناسالم به عادات سالم زمان‌بر بوده و به آرامی محقق می‌شود. پس اگر به دنبال کاهش وزن بدون بازگشت هستید، راه‌های اصولی را در پیش بگیرید.

چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم؟

دور کاهش وزن در یک هفته را خط بکشید و موارد ذیل را به طور جداگانه رعایت کنید:

بهترین رژیم غذایی سالم – اگر تمایل دارید هر هفته کاهش وزن اصولی را تجربه کنید، نسبت ۴۰ درصدی کربوهیدرات، ۳۰ درصدی پروتئین و ۳۰ درصدی چربی را سرلوحه رژیمتان قرار دهید. کربوهیدرات‌ها در شمار غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات نشاسته دار قرار می‌گیرد. پروتئین‌ها از منابع سالمی نظیر غذاهای دریایی سرچشمه می‌گیرند و چربی‌ها باید از منابع مفیدی نظیر آجیل‌ها، دانه‌ها، آووکادو و زیتون انتخاب شوند.

بهترین برنامه ورزشی – بهترین برنامه ورزشی برای کاهش وزن برنامه‌ای است که کالری سوزی بیشتر از مصرف کالری باشد. تا وقتی که همت بورزید، ۵ روز هفته را ورزش کنید بهترین برنامه ورزشی برای کاهش وزن را در پیش گرفته‌اید. اگر حین ورزش کردن عرق کنید و از ورزشتان خرسند باشید، به قطع نتایج بهتری دریافت خواهید کرد.

 

 

 

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید