یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

بهترین غذا برای افراد مبتلا به فیبروکیستیک

بهترین غذا برای افراد مبتلا به فیبروکیستیک

داشتن یک برنامه غذایی متعادل برای افرادی که فیبروکیستیک دارند ضروری است. حفظ وضعیت غذایی مناسب به فرد کمک میکند تا وضعیت خود را بهبود بخشد و علائم خود را تحت کنترل داشته باشد و با عفونت مبارزه کند.
افراد مبتلا به فیبروکیستیک نیاز های غذایی خاصی دارند. نیاز به کالری روزانه انها ۲ برابر بیشتراز افراد بدون این بیماری است، به دلیل عفونت مزمنی که دارند به این معنی است که بدن به انرژی بیشتری احتیاج دارد.
برخی از افراد مبتلا به فیبروکیستیک دچار مشکلات پانکراتیک میشوند که منجر به ایجاد مشکلاتی در هضم و جذب مواد غذایی از جمله چربی ها میشود.
این موارد میتواند منجر به کمبود های غذایی شود و همچنین بسیاری از مبتلایان به فیبروکیستیک  در بعضی از مواقع دچار کمبود اشتها میشوند که این امر خطر سوء تغذیه را افزایش میدهد.
کودکان و بزرگسالان مبتلا به فیبروکیستیک باید رژیم غذایی سالم و مغذی مصرف کنند که حاوی هر یک از گروه های اصلی غذایی باشد.
افراد مبتلا به فیبروکیستیک بایستی مصرف ۱۰ نوع ماده غذایی را داشته باشند:

۱) میوه :

میوه ها و سایر غذا های پر فیبر ممکن است باعث انسداد روده در افراد مبتلا به فیبروکیستیک شوند در حالی که آنتی اکسیدان آنها میتواند به مقابله با عفونت ها کمک کند . تحقیقات نشان داده است که مصرف آنتی اکسیدان ها میتواند التهاب و علائم تنفسی را در افراد مبتلا به فیبروکیستیک کاهش دهد. میوه ها حاوی ویتامین ث هستند که خود یک انتی اکسیدان قوی به شمار می آیند.
میوه هایی که مفید تر هستند: زردآلو، موز، بلوبری، طالبی، گریپ فوروت، انبه، پرتقال، هلو، توت فرنگی .

۲)سبزی ها:

سبزی ها مانند میوه ها هستند اما در این میان سبزیجات برگ سبز پهن بهترین گزینه هستند. زیرا منابع خوبی از ریز مغذی های آهن، ویتامین آ، ویتامین کا هستند. مانند: کلم برکلی،کلم بروکسل، اسفناج، سبزی خردل، بوته چای، کلم
این افراد همچنین باید از سبزیجات دیگر که نارنجی رنگ هستند مانند: هویج، سیب زمینی شیرین و سیر به دلیل خواص انتی بیوتیکی که دارند و میتوانند جلوی عفونت ها باکتریایی و ویروسی را بگیرند مصرف کنند.
در برنامه برخی از این افراد مصرف مکمل ویتامین کا را قرار میدهند زیرا به دلیل مصرف انتی بیوتیک ها ممکن است ساخت ویتامین کا در بدنشان کاهش یابد.

۳) تخم مرغ:
افراد مبتلا به فیبروکیستیک باید برای حفظ ماهیچه های بدنی، افزایش توانایی و عدم ضعف عضلات مصرف مواد غذایی پروتئین به اندازه ی کافی داشته باشند. تخم مرغ یک ماده مغذی مناسب است که سرشار از پروتئین و ویتامین ب ۱۲ میباشد.

۴)ماهی و غذاهای دریایی:

ماهی و منابع غذایی دریایی منابع سرشار از پروتئین، آهن، و ویتامین دی میباشد. مصرف ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، شاه ماهی، ماهی قزل الا روش خوبی برای افزایش کالری دریافتی و چربی های سالم است.
بیماری فیبروکیستیک خطر ابتلا به پوکی استخوان را به دنبال دارد. بدین منظور باید استخوان های خود را سالم نگه دارند که از طریق افزایش مصرف ویتامین دی جذب کلسیم هم را بالا ببرند.
کمبود روی میتواند بر طمع و بویایی تاثیر گذارد که میتواند اشتها ی فرد مبتلا را کاهش دهد .صدف جزء غنی ترین منابع روی میباشد.

۵)آجیل:
آجیل ها منابع بسیار خوبی از چربی های سالم ، پروتئین، فیبر میباشند که همچنین منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ویتامین ای میباشند.

۶)محصولات لبنی:
لبنیات منبع خوبی از کلسیم میباشند. کلسیم یک ماده مغذی ضروری برای همه است اما برای افراد مبتلا به فیبروکیستیک که در معرض پوکی استخوان هستند ضروری تر است.

۷) روغن زیتون:
نیاز انرژی افراد مبتلا به فیبروکیستیک بیشتر از افراد عادی میباشد. بنابراین بعضی از متخصصین توصیه میکنند که تا ۴۰% کالری دریافتی از چربی باشد.
اما با این حال نبایستی مصرف اسید های چرب اشباع شده و ناسالم بیش از حد مصرف شود زیرا خطر بیماری ها قلبی را افزایش میدهد.یک روش آسان برای افزایش میزان اسید های چربی غیر اشباع در رژیم غذایی استفاده از روغن زیتون میباشد.
مصرف روغن زیتون یک جزء رژیم مدیترانه ای و ضد التهابی است. منابع دیگر چربی های غیراشباع عبارتند از : آووکادو، اجیل، دانه ها، روغن بذر کتان.

۸)شکلات تلخ:

شکلات تلخ جزء یکی از میان وعده های خوشمزه با کالری مناسب به حساب می آید، منبع قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها است و ممکن است خاصیت ضدالتهابی داشته باشد.
علاوه بر این شکلات دارای منیزیم میباشد که برای سلامت استخوان ها و ماهیچه ها ی سالم لازم است. برای بهره مندی از خواص شکلات تلخ بهتر است محصولی را انتخاب کنید که حداقل ۷۰%مواد جامد کاکائو را داشته باشد.

۹)پروتئین و شیک های پرکالری:
زمانیکه افراد در اثر ابتلا به فیبروکیستیک اشتهای خود را از دست میدهند استفاده از شیک های پروتئین و مکمل های غذایی نقش مهمی در حفظ وضعیت خوب مواد مغذی و جلوگیری از کاهش وزن داشته باشند.

۱۰) نمک:
در حالیکه که کاهش دریافت نمک برای بسیاری از مردم مناسب میباشد اما در افراد مبتلا به فیبروکیستیک به علت تعریق زیاد و برای جبران سدیم از دست داده باید مصرف خود را افزایش دهند.راه های ساده برای افزایش دریافت نمک:
۱)خوردن تنقلات شور  ۲) استفاده از سس سویا ۳) به جای آب، سبزیجات در داخل آب گوشت پخته شود. ۴)نوشیدن نوشیدنی های ورزشی برای جایگزین کردن سدیم و دیگر الکترولیت های از دست رفته
نوشیدن مایعات زیاد برای نازک شدن مخاط ریه ها نیز ضروری است.

ترجمه و تدوین: مریم ابوئی کارشنس تغذیه کلینیک بهکام
منبع:
www.medicalnewstodey

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید