یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

کاهش وزن در دوران بارداری

کاهش وزن در دوران بارداری

آیا میتوان در دوران بارداری از وزن خود با اطمینان کم کنیم؟

افزایش وزن بخش طبیعی یک بارداری است. زنانی که از قبل دوران بارداری داراری اضافه وزن هستند ممکن است نگران این موضوع باشند که این اضافه وزن روی بارداری آنها چه اثری می گذارد و این که آیا کاهش وزن در این دوره خطرناک است؟

با بزرگ شدن جنین و تغییر بدن زن ها به طور طبیعی در دوران بارداری افزایش وزن پیدا می شود. افزاش حجم خون، مایع آمینوتیک و جنین در حال رشد منجر به افزایش نسبتا ثابت وزن در دوران بارداری میشود.

در بیشتر موارد زنان دارای اضافه وزن و چاق هم، در دوران بارداری وزن اضافه می کنند با این حال آنها می توانند روش های بی خطر برای کاهش توده چربی و عوارض ناشی از آن، استفاده کنند.

پزشکان معمولا توصیه نمی کنند که خانم ها در دوران باردای وزن کم کنند زیرا که کاهش وزن در این دوران می تواند خطر عوارض را برای جنین افزایش دهد اما آنها زنان باردار را ترغیب می کنند که برای حفظ سلامتی خود و نوزاد به میزان کافی از مواد مغذی و ورزش استفاده کنند.

اگر زنی از قبل بارداری دارای اضافه وزن و چاقی باشد پزشک می تواند با دادن توصیه هایی از عوارض احتمالی آن بکاهد اما زنان دارای اضافه وزن باید قبل از اقدام به بارداری به کاهش وزن خود فکر کنند.

راه های ایمن برای مدیریت وزن در دوران بارداری:

زنان کم وزن و با وزن متعادل از سه ماه دوم بارداری نیاز به افزایش کالری دریافتی دارند اما زنان چاق یا دارای اضافه وزن ممکن است حتی نیاز به افزایش کالری دریافتی نداشته باشند.

یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم به تقویت سلامت کل بدن زنان باردار و جنین کمک می کند.

علاوه بر تمرکز بر داشتن یک رژیم غذایی سالم ، خانم باردار باید روی فعالیت بدنی در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنند. ورزش کردن نه تنها از اضافه وزن بی رویه جوگیری میکند بلکه برای تسکین استرس بسیار مناسب است.

بیشتر پزشکان ۳۰ دقیقه فعالیت سبک در روز را،  برای بیشتر روز های هفته توصیه می کنند مگر اینکه بنابر وضعیت جسمانی مادر، پزشک توصیه دیگری داشته باشد. این فعالیت می تواند شامل:پیاده روی، شنا، ایروبیک بارداری، یوگا بارداری و … باشد.

 

منبع: www.pabmed

ترجمه و تدوین: مریم ابوئی کارشناس تغذیه کلینیک بهکام

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید