یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

بچه های مادران چاق آهسته تر رشد می کنند!

بچه های مادران چاق آهسته تر رشد می کنند!

زنان باردار که دارای اضافه وزن و چاقی هستند با خطرات بیشماری از نظر سلامتی مواجه هستند. مطالعات جدید ی که در ژورنال اطفال منتشر شده است، اکنون نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی مادر، به روی رشد نوزاد در دوران ابتدایی زندگی وی تاثیر می گذارد.
طی تحقیقات انجام شده دانشگاه آیووا به این موضوع پی بردند که نوزادان متولد شده از مادران چاق یا دارای اضافه وزن از بعد تولد تا سنین ۳ ماهگی، وزن کمتری پیدا می کنند و همچنین رشد کمتری خواهند داشت.
چاقی مادران از زمانیکه نوزاد در رحم است آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین اهمیت پرداختن به خطر چاقی را باید از  زمان ورود خانم ها به سن باروری افزایش داد.
محققان این فرضیه رو مطرح کردند که دلایل اصلی رشد کندتر جسمی نوزادان متولد شده از مادران چاق یا دارای اضافه وزن به ۲ علت می باشد:

 

۱) اولین مورد التهاب است:

سلول های چربی به طور معمول به سرکوب سیستم ایمنی در بزرگسالان دارای اضافه وزن کمک می کنند. این تیم معتقدند که این واکنش در سیستم ایمنی زنان باردار چاق یا دارای اضافه وزن نیز می تواند سیستم ایمنی در حال رشد جنین را بر انگیزد و انرژی را که باید صرف رشد جنین شود، را منهدم سازد.
این اثر منفی  هورمون ها (مشتق شده از بافت چربی) و فاکتورهای التهابی به روی رشد نوزادان، هم در دوران حاملگی و هم از طریق شیر مادر در دوران شیردهی به روی نوزاد اعمال می شود.
دومین دلیل:
رشد جنین از دو طریق صورت میگیرد:
۱-از طریق اسید های چرب آزادی که توسط هورمون رشد مادر ترشح می شود و دیگری هورمون رشد ترشح شده توسط غده ی هیپوفیز مغز کودک .
اسید های چرب آزاد، در مادران دارای اضافه وزن و چاق بیشتر است که منجر به تولید هورمون رشد می شوند، زمانیکه دریافت این هورمون از رحم زیاد باشد رشد غده ی هیپوفیز جنین کند میشود و در هنگام تولد غده ی هیپوفیز به اندازه ی کافی هورمون رشد تولید نمی کند تا نبود هورمون رشد مترشحه شده از مادر را جبران کند.
منبع:
www.medicalnewstoday

ترجمه و تدوین: مریم ابویی کارشناس تغذیه کلینیک بهکام

 

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید