یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

استرس

استرس
استرس

استرس بخش لاینفک زندگی است. همه ما ممکن است در طول روز به دلایل مختلف، دچار استرس شویم. خود استرس فی نفسه بد نیست. گاهی موتور محرک ما برای حرکت به سمت جلو می شود. مثل درس خواندن برای امتحانی که نگران نتیجه آن هستیم که اگر استرس نبود درس نمی خواندیم. گاهی ما را از خطرات دور نگه می دارد. مثلا اگر بخاطر امکان تصادف نگرانی و استرس نداشته باشیم ممکن است سرعت رانندگی مان به حدی زیاد باشد که امکان وقوع خطر وجود داشته باشد.

اما اگر استرس به اندازه ای باشد که در زندگی روزمره خللی ایجاد کند یا باعث آسیب جسمی و روانی برای فرد شود، باید برای رفع آن برنامه ریزی کرد.

گاهی با بعضی از اقدامات  می توانیم استرس را تا حدی کم کنیم.مثلا با برنامه ریزی روزانه می توان حجم و زمان کارهای روزانه را پیش بینی کرد و تا مقدار زیادی از فشار روانی وارد شده کاست. گاهی نیز باید به دنبال راه حل هایی برای کاهش اثرات استرس باشیم.مثلا کسی که شغل پر استرسی دارد شاید نتواند به طور کلی استرس را حذف کند اما می تواند با استفاده از راهکارهای مختلف، آسیب استرس را کمتر کند. مثل زمانهایی که می خواهیم به دنبال عصبانیت، نگرانی و هراحساس ناخوشایند دیگری آرام از یک تا ده بشمارید و با هر شمارش یک تنفس عمیق داشته باشید.

یکی از راههای موثر استفاده از آرامش عضلانی است.احساسات قبل از اینکه در ما برانگیخته شوند از طریق نحوه فکر کردن ما به وجود می آیند و ابتدا برروی جسم ما تاثیر میگذارند.مثل احساس تنش و گرفتگی در عضلات به دنبال استرس و نگرانی.آرامش عضلانی به شما کمک می کند تا استرس را از جسم خود دور کنید.

ابتدا در مکانی آرام و راحت بنشینید یا دراز بکشید.بدن شما باید بسیار راحت باشد و فشاری به آن وارد نشود. سپس چشمهایتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید. دم شما باید از بینی و بازدم از دهان باشد. با هربار دم شکمتان باد کند و با هربازدم شکمتان خالی شود. تنفس باید بسیار آرام و شمرده باشد و بین دم و بازدم یک فاصله چندثانیه ای برای نگهداشتن نفس وجود داشته باشد. در هنگام تنفس سعی کنید به یک صفحه سفید فکر کنید.ممکن است بارها تمرکزتان را از دست بدهید و فکرهای مختلف به ذهنتان برسد اما اشکالی ندارد.دوباره تمام حواستان را روی صفحه سفید متمرکز کنید. سپس از انگشت پا شروع کرده و با هربار دم ماهیچه خود را سفت کرده، با نگهداشتن نفس ماهیچه سفت بماند و با بازدم ماهیچه تان را رها کنید. این کار را برای تک تک ماهیچه های بدنتان انجام دهید.حتی برای لبها و چشم ها.اینکار تا حد زیادی استرس را از جسم شما دور می کند و آرامش زیادی به جسم شما می بخشد.

یادتان باشد، این مهارت آرامش بخشی نیاز به تمرین دارد.موفق باشید.

 

فرخنده احمدی پور-روانشناس بهکام

صفحه اصلی
خبرها
تغذیه گروههای ویژه
تغذیه در بیماری ها
مقالات
خواص مواد غدايي
کوتاه و خواندنی
پرسش و پاسخ
آشپزی بهکام
نظرات موفقین کاهش وزن
ورزش
روانشناسی
عضویت در سایت
درباره ما
تماس با ما

ویژه اعضا

نام کاربری

رمزعبور

نظر سنجی

امکانات و مطالب سايت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
عالی
خوب
متوسط
 

Powered by: OstourehPardaz

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید