یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

اوتیسم

اوتیسم

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ریسک ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهد.
در حالی که هنوز مشخص نیست چه عواملی باعث ایجاد اوتیسم می شود، محققان معتقدند که تعامل     پیچیده ای بین عوامل محیطی و ژنتیک در ایجاد این بیماری وجود دارد.
طبق آخرین داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) از هر ۶۸ کودک در ایالات متحده ۱ نفر مبتلا به اختلال اوتیسم(ASD) است. در این مطالعه برای بررسی رابطه ی بین فلزات سنگین و اختلال اوتیسم
از دندان های شیری کودکان برای اندازه گیری میزان فلزات سنگین استفاده کردند.
فناوری لیزر به دانشمندان این امکان را می دهد که لایه های خاصی از عاج دندان را استخراج کنند و میزان فلزات سنگین موجود در آن را بررسی کنند.
طی تحقیقات انجام شده دانشمندان بر این باور شدند که محیط زندگی ما میتواند از همان دوران بارداری خطر ابتلای کودکان، به اوتیسم را افزایش دهد.

در طی مطالعات انجام شده از طریق بررسی مینای دندان کودکان به این نتیجه رسیدند که کودکان مبتلا به ASD دارای میزان سرب بالاتری در بدنشان هستند، که این آلودگی متعلق به دوران قبل از تولد، یعنی طی دوران بارداری می باشد.


سرب از آلاینده های محیطی است که برخلاف سایر فلزات به مرور زمان تخریب نمی شود. سرب ممکن است در غذاها وجود داشته باشد. سرب موجود در خاک و هوا قابلیت جذب در میوه ها و سبزیجات برگی را دارد و همچنین ممکن است از طریق آب های آلوده، در بدن حیوانات آبزی خوراکی تجمع پیدا کند و پس از مصرف آنها به ما انتقال پیدا کند. مهمترین منبع انتقال سرب در غذا در زمان بسته بندی مواد غذایی مخصوصا غذا های کنسروی می باشد.
در نهایت مشخص شد که منگنز هم با ASD ارتباط دارد. به نظر می رسد کودکان مبتلا به اوتیسم درصد منگنز کمتری نسبت به سایر کودکان دارند. منابع غذایی سرشار از منگنز شامل: غلات سبوس دار، آجیل ها، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، تخم کتان و کنجد و شکلات سیاه می باشد.


به طور کلی این مطالعه نشان می دهد قرار گرفتن مادر در دوران بارداری در معرض فلزات سنگین شانس ابتلای کودک  رابه اوتیسم افزایش می دهد.

منبع:
www.medicalnewstoday

تاریخ: ۲/jun/2017
کلمات کلیدی: فلزات سنگین/ اوتیسم/ سرب/ دندان
ترجمه و تدوین: مریم ابویی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی کلینیک بهکام

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید