یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

دیابت بارداری

دیابت بارداری

دیابت بارداری به شرایطی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار، در طی دوران بارداری دیده شود. دیابت بارداری، تقریباً در ۴ درصد از بارداری‌ها بروز می‌کند. علت دقیق دیابت باردای مشخص نیست. این بیماری معمولاً بین هفته‌های ۲۴ و ۲۸ بارداری ظاهر می‌شود.

 

دیابت می‌تواند روی رشد ونمو جنین در طی بارداری اثر داشته باشد. در اوایل بارداری، دیابت مادر می‌تواند منجر به بروز نقص‌های مادرزادی و افزایش خطر سقط جنین گردد. بسیاری از نواقص مادرزادی، اثرات نامطلوبی را بر ارگان‌های مهم بدن مانند مغز و قلب دارند.
توصیه های تغذیه ای در کنترل و پیشگیری از دیابت:
۱-رژیم غذایی صحیح در این دوران از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که رشد و سلامت نوزاد در گرو سلامت و تغذیه مناسب مادر اوست؛ لذا یک مادر باردار که دچار دیابت بارداری شده‌است باید حتماً تحت نظر یک متخصص تغذیه، از یک رژیم غذایی سالم و مناسب پیروی نماید.
۲-تا جایی که ممکن است از مصرف کربوهیدرات ساده (قند،شکر،نبات،بیسکوئیت یا شیرینی،مربا،آرد سفیدی ،ژله،آب نبات، شربت ها، نوشابه ها و آب میوه ها) خودداری و بیشتر از کربوهیدرات پیچیده مثل: نان های سبوس دار و برنج قهوه ای استفاده نمائید.

۳-سعی کنید همراه همه وعده های غذایی خود از گروه سبزیجات استفاده نمائید. شامل: سبزی خوردن، سبزیجات سالادی و سبزیجات خورشتی.

۴-روزانه۲-۴ واحد از گروه میوه جات به عنوان میان وعده استفاده نمائید . بعضی از میوه ها شاخص گلایسمی بالا دارند (یعنی قند خون را سریعتر بالا میبرند)که بهتر است محدود شوند مثل: هندوانه،خربزه،گرمک،گلابی،طالبی،موز،انجیر تازه،انگور، توت .
در ضمن میوه هایی را که می شود با پوست میل کرد حتما با پوست بخورید.
۵- از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید.

۶-از گوشت های کم چرب مثل گوشت ماهی و پرندگان استفاده نمائید.برای تامین پروتئین مومرد نیاز بدن میتوانید به جای گوشت از حبوبات و سویا هم استفاده کرد.هفته ای ۳ – ۵ عدد تخم مرغ را مصرف کنید.
۷- روغن مصرفیتان را به روغن های غیر اشباع به ویژه کلزا،کانولا، زیتون  و کنجد تغیر دهید. بهتر است روزانه بین ۱۰-۲۰ عدد از مغزیجات استفاده گردد.
۸-بعضی از ادویه جات فعالیت انسولین را تشدید می کنند از جمله :دارچین، زیره، زنجبیل، میخک که در این میان دارچین اثر بیشتری دارد که بایستی همه ی موارد ذکر شده را در حد متعادل مصرف کنید.
۹-حجم هر وعده غذایی را کم و تعداد وعده های غذایی را زیاد کنید. بهتر است افراد دیابتی روزانه ۳ وعده ی غذایی اصلی و ۳الی۵ میان وعده با فاصله زمانی ۲تا ۴ ساعت مصرف نمایند.
۱۰- پس از تأیید پزشک معالج، داشتن پیاده روی منظم در کنترل سطح قند خون بسیار مفید است. برای جلوگیری از بروز عوارض مرتبط با فعالیت بدنی، حتما با پزشک خود مشورت نمائید.

۱۱-مصرف صبحانه به خصوص در افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم و مفید می باشد. صبحانه کامل شامل: غلات کامل، پروتئین و سبزیجات . مثل نان و پنیر و سبزی یا نان و تخم مرغ و گوجه و …
۱۲-حتی الامکان از غذا های سالم، طبیعی و تازه استفاده نمائید.
۱۳-برنامه دارویی و برنامه غذایی خود را حتما تحت نظارت و دستور دکتر معالجتان ادامه دهید.

ترجمه و تدوین: مریم ابوئی کارشناس تغذیه کلینیک بهکام

رفرنس:

. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید