یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

پیشگیری از چاقی در کودکان پیش دبستانی

پیشگیری از چاقی در کودکان پیش دبستانی

 

چاقی یک مشکل جدی است که کودکان با نژاد های مختلف را هم در کشور های صنعتی و هم در حال توسعه تحت تاثیر قرار داده است. اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان به طور قابل توجهی در سراسر جهان در حال افزایش است.

براورد شده است در صورت ادامه ی روند فعلی، یک چهارم کل کودکان زیر ۱۶ سال در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ دچار چاقی یا اضافه وزن خواهند شد.

شواهد اخیر نشان می دهد که بیشترین چاقی در دوران پیش دبستانی ایجاد می شود و از از هر ۵ کودک چاق ۴ ساله، ۱ نفر به بزرگسال چاق تبدیل می شود. این وضعیت پیامد های عمده ای را بر سلامت عمومی جهان دارد.

دلیل چاقی در کودکان پیش دبستانی پیچیده می باشد و به چند عامل مرتبط می شود. اگر چه تاثیر عوامل ژنیتیکی در چاقی کودکان پیش دبستانی موثر هست اما تاثیر عوامل محیطی، نقش اساسی در این امر دارد.

بنابر آخرین تحقیقاتی که انجام شده است مواردی از جمله: نوع رژیم غذایی، میزان فعالیت بدنی  و سبک زندگی خانواده ها از مهترین عوامل محیطی در چاقی کودکان پیش دبستانی می باشد .
بعد از این عوامل می توان به مواردی همچون: افزایش شهرنشینی خانواده ها و استفاده از اتومبیل ، تغییر در نوع غذاهای مصرفی و استفاده بیشتر از غذاهای صنعتی و گوشت های فراوری شده، تغییرات مربوط به نوع محیط زندگی و … نام برد.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که  برای پیشگیری از چاقی در سنین بزرگسالی بایستی از سنین پیش دبستانی به فکر

اصلاح سبک زندگی و عادت های غذایی فرزندان خود باشیم.

منبع:
www.pubmed

تاریخ: Mey/2016 – Julie Lanigan ۱Sally BarberAtul Singhal

ترجمه و تدوین:مریم ابویی مهریزی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی کلینیک بهکام

 

 

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید