یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

چاقی و آسم

چاقی و آسم

چاقی یک مشکل گسترده بهداشت جهانی است. یک ریسک فاکتور بزرگ بیماری آسم در کودکان و بزرگسالان است.
افراد چاق خطر ابتلا به آسم را افزایش می دهند و بیماران چاق مبتلا به آسم دارای علائم بیشتر، شدید تر و مکرری هستند و همچنین چاقی باعث می شود تا بیماران پاسخ ضعیف تری را به درمان  بدهند.
اپیدمیولوژی و ویژگی های این سندرم در کودکان و بزرگسالان و همچنین تغییرات عملکرد ریه که در هر گروه سنی دیده می شود را بررسی کردیم. عوامل تاثیر گذار در این بیماری: رژیم غذایی، مواد مغذی، میکروبیوم، بی نظمی التهابی، ژنتیک، چاقی و کاهش وزن هستند.
ریز مغذی های خاصی ممکن است در ارتباط بین چاقی و آسم نقش داشته باشند. چاقی با کمبود ویتامینD ارتباط دارد. کمبود ویتامین دی ممکن است عامل خطر برای ایجاد چاقی و آسم باشد. کمبود ویتامینD مادر قبل از تولد با چاقی در فرزندان مرتبط است، مصرف مکمل ویتامینD، توسط مادر از قبل تولد نوزاد منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری خس خس سینه درکودکان زیر ۳سال می شود. این می تواند برای آسم در چاقی بسیار قابل توجه باشد.


رژیم غذایی غربی که حاوی اسید های چرب اشباع بالا، فیبر و آنتی اکسیدان کم و قند های زیاد هست منجر به افزایش احتمال چاقی می شود همچنین مصرف این مواد غذایی می تواند منجر به افزایش التهاب راه های تنفسی هم شود. نوشیدنی های حاوی قند بالا یک عامل خطر برای آسم است.
مصرف امگا۳ با خطر کمتر و مصرف امگا۶ با خطر بالاتر ابتلا به آسم در سنین کودکی همراه است.

منبع:
Www.pubmed.com

Keywords: Asthma; metabolic syndrome; microbiome; obese asthma; obesity.

کلمات کلیدی: آسم، سندرم متابولیک، میکروبیوم، چاقی

April/2018تاریخ:
ترجمه و تدوین:مریم ابویی مهریزی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی کلینیک بهکام

 

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید