یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

چاقی

چاقی

توصیه های کاربردی زیر می توانند شما را به تناسبی اندام سالم و ماندگار برسانند.

۱-از شش گروه غذایی حتما در برنامه روزانه خود بگنجانید. این ۶ گروه عبارتند از: گروه نان و غلات، لبنیات، سبزیجات، میوه جات، گوشت و چربی.

۲-علاوه بر ۳ وعده اصلی از چند میان وعده سالم مثل:شیر و ماست، میوه جات و مغزیجات استفاده کنید.

به ۳ دلیل مهم:

اول اینکه بدن به تمام گروه های غذائی نیاز دارد،کمتر خوردن یا حذف آنها باعث کمبود مواد مغذی و عوارضی ناشی ار آن خواهد شد.

دوم، هر بار که غذای اصی یا میان وعده ای را میل می کنید باعث افزایش متابولیسم بدن شده، و به کاهش وزن و کاهش چربی کمک میکند.

سوم آنکه وقتی وعده یا میان وعده ای را حذف میکنید، سبب گرسنگی بیشتر شده و  به احتمال زیاد منجر به پرخوری و یا ریزه خواری در وعده های بعدی میشود.

۳-همیشه همراه یا قبل از غذا از گروه سبزیجات استفاده نمائید.

گروه سبزیجات حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند ولی کالری زیادی ندارند. ضمن اینکه به کاهش اشتها و بهبود کارکرد دستگاه گوارش کمک میکند.

این گروه شامل: سبزی خوردن، سبزیجات سالادی و سبزیجات خورشتی می باشد. میتوانید به صورت متنوع از آنها قبل یا همراه غذا استفاده نمائید.

۴-آب را به اندازه کافی بنوشید(۶ لیوان در روز یا بیشتر)

آب فواید زیادی دارد از جمله: آرامش دهنده روان، جلوگیری از پوسیدگی دندان، پیشگیری کننده از(یبوست، بیماری های قلبی، سنگ کلیه و بعضی از سرطان ها)افزایش سوخت و ساز بدن و کمک کننده به تجزیه چربی ها در بدن و شادابی پوست.

۵-ورزش کنید ورزشی که به شما لذت بدهد و توانائی انجام دادنش را هم داشته باشید(روزانه نیم تا یک ساعت)

وقتی در کنار رعایت برنامه غذائی، ورزش مناسب هم داشته باشید، باعث میشود سایز بهتری کم کنید و متناسب تر لاغر شوید. بهتر است از یک کارشناس ورزش کمک بگیرید.

۶-از مصرف زیاد شیرینیجات، شربت ها و آب میوه ها خودداری کنید.

قند های ساده سریع جذب بدن شده و در نهایت به شکل چربی در بدن ذخیره میشوند. سعی کنید بیشتر از ۲ حبه قند یا معادل آن را با هم مصرف نکنید.

۷-خواب خود را تنظیم نمائید.

اختلال خواب میتواند روی سیستم هورمونی بدن و وزن تاثیر گذارد. ۵-۸ ساعت خواب راحت شبانه را داشته باشید و سعی کنید دیرتر از ۱۲ شب نخوابید.

۸-آگاهانه خوردن را تمرین کنید.

قبل از خوردن هرچیز ۲ سوال از خود بپرسید:۱- آیا من به این چیز احتیاج دارم؟۲-اگر نیاز دارم چقدر؟

“علاوه بر اینکه به نیاز های جسمی و حس سیری و گرسنگی توجه می کنید حواستان به نیاز های روانی هم باشد.گاهی ممکن است یک ماده غذایی در برنامه تان نباشد و بدنتان نیازی هم به آن ندارد ولی وقتی میل شدیدی به آن پیدا میکنید میشود نیاز روانی، اشکالی ندارد کمی از آن را بخورید و از جایگزین های آن کم نمائید”

۹-روش بهکام خوردن را تمرین کنید.

بخور(آگاهانه)-همه چیز، همه جا، همیشه- کوچیک کوچیک- آروم آروم- مزه مزه

با این روش هم از غذا خود بیشتر لذت میبرید و هم سیری واقعی را تجربه میکنید. ضمن اینکه با اینگونه خوردن به سلامت اندام های داخلی بدن به ویژه دستگاه گوارش کمک زیادی کرده اید.

۱۰- جهت گرفتن برنامه غذایی تخصصی حتما به متخصص یا کارشناس تغذیه مراجعه نمائید.

 

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید