یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

کیفیت خواب!

کیفیت خواب!

تاثیر رژیم غذایی بر کیفیت خواب
اطلاعات زیادی در مورد تاثیر نوع و میزان مصرف غذا بر روی کیفیت و میزان خواب وجود دارد. اما با این وجود اهمیت کمی به تاثیری که الگو های رژیم غذایی و غذاهای خاص بر خواب شبانه دارند، می شود.
این مطالعه تاثیر مواد مغذی از جمله کربوهیدرات، چربی و پروتئین را به روی خواب بررسی می کند.
همچنین مطالعات دیگر، تاثیر مصرف مواد غذایی خاصی را به روی خواب بررسی کردند از جمله: شیر، ماهی های چرب، گیلاس و کیوی.
بنابر یافته های اپیدومیولوژی شیرینیجات زیاد کیفیت خواب را کم و مصرف ماهی و سبزیجات کیفیت خواب را افزایش می دهند.
بنابرگزارشات با مصرف زیاد کربوهیدرات از کیفیت خواب کم می شود. کیفیت کربوهیدرات اهمیت بیشتری نسبت به کمیت آن دارد به طور مثال: افرادی که رشته فرنگی و شیرینی مصرف میکنند ، نسبت به افرادی که به همان میزان برنج مصرف می کنند کیفیت خواب پایین تری دارند.
علاوه بر این مصرف نوشیدنی های انرژی زا و نوشیدنی های شیرین شده با شکر منجر به کیفیت پایین خواب می شود. سایر الگو های غذایی هم که نشانگر عادات غذایی غلط است، بر روی کیفیت خواب تاثیر می گذارند. به طور مثال: خوردن نامنظم صبحانه و وعده های غذایی به شدت باعث کیفیت پایین خواب می شود.
دریافت پایین پروتئین (کمتر از ۱۶% ازکل کالری دریافتی روزانه) با کیفیت پایین خواب همراه است.
این در حالی است که مصرف بیشتر از ۱۹% هم با مشکلاتی همراه می باشد.
مصرف کمتر از ۵۰% کالری دریافتی روزانه از کربوهیدرات منجر به ایجاد اختلالاتی در خواب می شود. طبق گزارشات افرادی که خواب بی نظم یا آپنه و بیخوابی داشتند کمتر از افراد با خواب طبیعی کربوهیدرات مصرف کردند و همچنین افراد داری اضافه وزن و خواب نا منظم، نسبت به افراد دارای اضافه وزن با خواب منظم کربوهیدرات کمتری مصرف می کنند. علاوه بر این مصرف چربی بیشتر با کیفیت خواب پایین تر همراه است. رژیم غذایی مدیترانه ای باعث بهبود کیفیت خواب در بزرگسالان می شود. این رژیم شامل: مصرف بیشتر حبوبات، مغزیجات، سبزیجات و جایگزین کردن روغن زیتون به جای روغن های دیگر، استفاده بیشتر از گوشت سفید و کاهش مصرف گوشت قرمز می باشد.
براساس پرسشنامه های گزارش شده سبک زندگی و رژیم غذایی مدیترانه ای رابطه ی معکوس با عوامل بی خوابی و مشکلات در حین خواب دارد.

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید