یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

آب چغندر!

آب چغندر!

آب چغندر از طریق تغییر در باکتری های دهان ممکن است به روی سلامتی موثر باشد.
بعضی از باکتری های موجود در دهان و روده به تبدیل نیترات غیرآلی موجود در سبزیجات به اکسید نیتریک کمک می کنند که برای سلامت قلب و عروق حیاتی شناخته شده است.
یک مطالعه جدید در افراد مسن نشان می دهد که نوشیدن آب چغندر، که غنی از نیترات غیر آلی است،
باعث رشد باکتری های مفید دهانی می شود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که جامعه باکتری ها و سایر میکروارگانیسم هایی که در روده ما زندگی می کنند، معروف به (میکروبیوتای روده) از جنبه های مختلفی به روی سلامتی ما تاثیرمی گذارند که بسیاری از از آنها مفید هستند.
نقش باکتری های خوراکی که از طریق تولید اکسیدنیتریک به سلامت قلب و عروق و عملکرد شناختی کمک می کند، کمتر شناخته شده است.
بسیاری از گونه های باکتری خوراکی، نیترات  معدنی موجود در سبزیجات را به نیتریت تبدیل می کند.
نیتریت پیش ماده اکسید نیتریک است.
اکسید نیتریک یک مولکول سیگنالینگ است که رگ های خونی را گشاد کرده و پیام ها را بین نورون های مغز منتقل می کند. در افراد مسن کاهش دسترسی به اکسید نیتریک ممکن است به فشار خون بالا و کاهش عملکرد شناختی منجر شود.
یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوشیدن آب چغندر که غنی از نیترات غیر آلی است، می تواند تعادل باکتری های موجود در دهان را به نفع گونه هایی تغییر دهد که باعث بهبود سلامت قلبی و عروقی و عملکرد شناختی می شوند. یافته های این مطالعه به توضیح فواید آب چغندر در کاهش فشارخون در افراد مبتلا به پرفشاری خون کمک می کند. سایر سبزیجاتی که حاوی مقادیر زیاد نیترات هستند مانند: کلم، کاهو، کرفس، اسفناج می توانند مزایای مشابهی داشته باشند.

 

در مطاله انجام شده به دو گروه از افراد با شرایط یکسان آب چغندر و به گروه دیگر آب غنی شده با نیترات دادند بعد از مصرف در طی مدت زمان مشخص، دریافتند: افرادی که آب چغندر مصرف کرده بودند تعداد بیشتری از باکتری های دهان، مرتبط با سلامتی قلب و عروق و عملکرد شناختی را داشتند. بزاق دهان آنها حاوی تعداد کمتری از باکتری های مرتبط با التهاب بوده است. به طور متوسط فشارخون شرکت کنندگانی که آب چغند مصرف کرده بودند بعد از ۱۰ روز نوشیدن آن۵ میلی میتر جیوه کاهش یافته بود. علاوه بر این در این افراد اسید نیتریک در دسترس، در خون این افراد بیشتر بوده است.

منبع:

www.medicalnewstoday

تاریخApril/2021
کلمات: آب چغندر/دهان/باکتری/قلبی و عروقی/فشار خون/میکروبیوتای روده

ترجمه و تدوین: مریم ابویی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی کلینیک بهکام

 

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید