یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

آرتروز

آرتروز

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد که همگی منجر به درد، تورم و سفتی در مفاصل میشوند.
شایعترین شکل آرتروز استئوآرتریت است. اما اشکال دیگر آن شامل موارد زیر می باشد:
۱)آرتریت روماتوئید ۲) آرتریت پسوریاتیک ۳)آرتریت روماتوئید جوانان ۴)نقرس ۵) لوپوس
آیا رژیم غذایی میتواند به آرتریت کمک کند؟
آن چیزی که یک فرد میخورد میتواند، ۱) سطح التهاب را در بدن کاهش دهد ۲)وزن یک فرد را در حد متعادل نگه دارد ۳) باعث ارتقا سلامت فرد شود و همچنین۴)از ایجاد محرک در بدن جلوگیری کند.
بعضی از غذا ها میتوانند در بدن باعث ایجاد التهاب شوند و بعضی دیگر اثرات ضد التهابی دارند. بر اساس بنیاد آرتریت مطالعات بیشماری نشان میدهند که غذاهای ضد التهاب می توانند درد و پیشرفت آرتریت را کاهش دهند.
غذاهایی که در بدن باعث ایجاد التهاب میشوند:
۱- چندین نوع از چربی ها، باعث افزایش التهاب در بدن میشوند و در فرد مبتلا به آرتریت باید محدود گردند.
۱) اسید های چرب امگا۶ که شامل روغن هایی مانند گلرنگ، ذرت، آفتابگردان است.اسید های چرب امگا۶ در حد اعتدال مضرنیستند اما مصرف زیاد آنها مضر میباشد.
۲) اسید های چرب اشباع: مانند چربی بافت گوشت، کره حیوانی و … که این نوع چربی ها باید کمتر از ۱۰% از کل کالری دریافتی فرد در طول روز باشند.
۳) چربی های ترانس: این چربی ها برای سلامتی انسان مضر هستند زیرا HDL را کاهش و  LDL را افزایش میدهند و همچنین سطح التهاب را بالا میبرند.
۲-شکر: مصرف زیاد قند ها و نوشیدنی های شیرین علاوه بر این که خطر چاقی را افزایش میدهند خطر التهاب و بیماری های قلبی و عروقی و بیماریهای مزمن را افزایش میدهند.

۳-غذا ها با پورین بالا :

این گروه از مواد غذایی به عنوان عامل محرک و تشدید کننده ی بیماری نقرس به شمار می آیند که شامل: گوشت قرمز، آب گوشت غلیظ، امعاء و احشاء گوسفندی، آبجو و الکل، صدف، فراورده های گوشتی مانند ژامبون و بیکن ، گوشت غاز و کبک، خاویار ، ماهی خال مخالی .
مواد غذایی ضد التهابی:
۱)W3: از منابع امگا ۳ میتوان به انواع ماهی ها از جمله: شاه ماهی، ماهی ساردین و گردو و… اشاره کرد. افرادی که دسترسی به این منابع ندارند

میتوانند از مکمل روغن ماهی ۶۰۰-۱۰۰۰mg استفاده نمایند.

 

 

این منابع سفتی و درد در مفاصل را کاهش میدهند.
۲)اسید های چرب غیر اشباع که شامل:روغن زیتون، روغن آوکادو، آجیل ها ،روغن کلزا و …۳) میوه و سبزیجات:پیاز، سیر، تره فرنگی همگی شامل کوئرستین، ترکیب ضد التهابی و گوگرد هستند که میتواند التهاب را در غضروف کاهش دهند.
سیب زمینی شیرین،کدو، هویج، سیزیجات نارنجی و قرمز حاوی کارتنوئید ها هستند که آنتی اکسیدان قوی هستند و باعث کاهش ریسک ابتلا به RA می شوند.
سبزیجات برگ سبز مانند کلم، کلم بروکلی، اسفناج، لوبیای سوئیسی هم حاوی کلسیم برای استحکام استخوان ها و هم حاوی آنتی اکسیدان هستند.
بنیاد آرتریت خاطر نشان کرده است که رژیم غذایی مدینترانه ای میتواند التهاب و درد را در بدن مبتلایان به آرتروز کاهش دهد و از خطر شکستگی محافظت کند.
رژیم غذایی مدینترانه ای  روی موارد زیر تمرکز دارد:
۱) روغن زیتون ۲)غلات ، میوه، سبزیجات ۳)گوشت بدون چربی،تخم مرغ، ماهی ۴)آجیل ها و حبوبات

 

 

از جمله موارد دیگری که میتواند در درمان آرتروز موثر باشد:
۱)ورزش با شدت کم از این نوع ورزش ها میتوان به  دوچرخه سواری، شنا و پیاده روی اشاره کرد. این ورزش ها در عین حال که سبک هستند باعث میشوند تا غضروف ها را فعال نگه دارند.
۲)روش های پخت و پز: بعضی از روش های  پخت میتواند باعث حفظ بیشتر مواد مغذی مواد غذایی گردند مانند: بخارپز کردن به جای جوشاندن، سرخ کردن در روغن سالم و …
۳) ویتامین دی: این ویتامین برای سلامت استخوان ها ضروری میباشد در حالی که برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین دی هستند اما ساده ترین راه برای بدست اوردن یتامین دی کافی گذراندن مدتی در آفتاب است.

وزن بدن میتواند بر میزان التهاب تاثیر گذارد. سلول های چربی سیتوکین ها را تولید میکنند که باعث افزایش التهاب مشوند. رژیم غذایی که وزن فرد را در حد متعادل نگه دارد ممکن است به کاهش التهاب بدن و کاهش فشار به روی مفاصل کمک کند.

ترجمه و تدوین: مریم ابویی کارشناس تغذیه کلینیک بهکام

رفرنس:

. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید