یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

اراده مند باشیم

اراده مند باشیم

اراده مند باشیم

بزرگی می گفت اراده هیچ معنایی ندارد مگر انجام به عمل. اغلب کسانی که اضافه وزن دارند و برای حل این مسأله شروع به اجرای برنامه غذایی می کنند از ابتدا از چیزی ترس دارند به نام : نداشتن اراده. افراد فکر می کنند اراده مانند یک وسیله است که بعضی دارند و بعضی ندارند اما مسأله اینجاست که افراد فقط در اهمیت هدف باهم تفاوت دارند. فردی برای کاهش وزن مراجعه می کند، هدف او کم کردن وزن است. این فرد ممکن است درد در نواحی مختلف بدن، فشار و چربی و …. داشته باشد یا نداشته باشد. ممکن است تنها دلیلش برای کاهش وزن خوش تیپی و خوش اندامی باشد که مطمئنأ تمام این دلایل حائز اهمیت هستند و هرکدام به نوبه خود می توانند موتور محرک و وسیله هل دادن فرد به جلو شوند اما به شرط اینکه این هدف برایشان رنگ داشته باشد به اقدام خود ادامه می دهند.

برای رسیدن به هدف گام اول تعریف هدف است. سعی کنید ایده تان را روشن کنید. می خواهید به چه وزنی برسید؟ می خواهید کدام یک از لباس های مورد علاقه تان که برایتان کوچک است را بپوشی؟

سپس سعی کنید برنامه ریزی کنید. تقسیم هدف به قسمت های کوچک کمک بزرگی به شما می کند. مثلأ اگر با خود بگویید من باید ۳۰ کیلو کم کنم برایتان زیاد به نظر می رسد و هرماه با کم کردن دو تا سه کیلو چیزی به چشمتان نمی آید اما اگر بگویم من نهایتأ باید ۳۰ کیلو کم کنم اما سعی می کنم هر ماه ۲٫۵ کیلو کم کنم در پایان ماه با دیدن وزنم که کمی حتی ۱٫۵ کیلو کم شده شاد می شوم و با انگیزه مضاعف تلاش می کنم تا ماه بعد بهتر باشم.

گاه بعدی اینست که با یک سیستم یادیار به خودم کمک کنم که هدفم را فراموش نکنم. این کار می تواند به کمک یک نوشته، تصویر، زنگ یادیار و… انجام شود.

داشتن حامی و همراه نیز می تواند باعث افزایش انگیزه و آسان تر شدن مسیر برای شما شود. کسی که شما بتوانید از او راه حل بگیرید، احساستان را با او در میان بگذارید و از همه مهمتر حس کنید که در مسیرتان تنها نیستید.

گامی دیگر که می تواند مؤثر باشد تمام مهارتهایی که در مسیر می تواند به شما کمک کند را بنویسید. این مهارتها ممکن است حاصل تجربه شخصی خودتان یا افراد دیگر و یا متخصصان باشد. به صورت روزانه و با برنامه ریزی این مهارت ها را تمرین کنید تا آنجا که بخشی از رفتار شما شود. ارتباط با حامی را فراموش نکنید. به طور روزانه یا هفتگی گزارشی از عملکردتان را به او بدهید، سؤالاتتان را از وی بپرسید و از او حمایت بگیرید. همینطور برای خود پاداشی در نظر بگیرید که در پایان هر دوره وزن کردنتان در صورتی که به مقدار برنامه ریزی شده کم کرده بودید به خودتان هدیه بدهید که البته انتظار نداریم این پاداش یک پرس غذای سنگین در یک رستوران باشد…

ما با شماییم….

موفق باشید.

فرخنده احمدی پور-روانشناس بهکام

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید