یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

تاثیر مختلف روش های کاهش وزن به روی ( cvd )

تاثیر مختلف روش های کاهش وزن به روی ( cvd )

تاثیر روش های مختلف کاهش وزن به روی CVD(بیماری های قلبی و عروقی)

هدف از این مطالعه این است که، آیا کاهش عمده وزن می تواند خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد یا بهبود بخشد؟ آیا روش های مختلف کاهش وزن می توانند تاثیر متفاوتی در بهبود این بیماری داشته باشند؟
به نظر می رسد کاهش عمده وزن باعث کاهش ۱۶% مرگ و میر در افراد چاق با بیماری های زمینه ای از جمله: دیابت  نوع ۲ می شود.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که حداقل ۱۰% از وزن اولیه خود را از طریق رژیم غذایی کم می کنند، تا ۲۱% خطر CVD در آن ها کاهش می یابد. در حالی که با کاهش وزن بیشتر تا ۳۲% از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می شود.
کاهش مرگ و میر از طریق کاهش وزن می تواند از ۲۹ تا ۷۹% بسته به میزان کاهش وزنی که افراد دارند متفاوت باشد. یعنی هر چقدر کاهش وزن بیشتر باشد احتمال مرگ و میر کمتر می شود.

یک رژیم غذایی بسیار کم کالری باعث کاهش خیلی خوب وزن در طی مدت کوتاهی می شود اما در طولانی مدت اثری در کاهش وزن ندارد. به عنوان مثال: رژیم غذایی اتکینز که میزان کربوهیدرات بسیار کمی دارد، به دلیل وجود درصد بالایی از چربی در این نوع رژیم منجر به افزایش LDL و کلسترول می شود که برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی مناسب نمی باشد.

کاهش وزن باعث کاهش CVDو مرگ و میر ناشی از آن می شود.یک رژیم غذایی با مقدار پروتئین بیشتر بین (۱۸-۲۵%) و کربوهیدات کمتر حدود ۴۵% تاثیر زیادی در کاهش وزن و کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی دارد. در رژیم غذایی باید سعی شود، اسید های چرب غیر اشباع را جایگزین اسید های چرب اشباع کنیم تا بتوانیم از این طریق به کاهش کلسترول و LDL خون کمک کنیم.
بنابر مطالعات انجام شده رژیم های غذایی خیلی کم کالری و کاهش وزن های سریع نمی تواند خطر بیماری های قلبی و عروقی را کم کند.

منبع:
WWW.pubmed
تاریخ: Apr 2018
Keywords:bariatric/surgery/carbohydrate/cardiovascular disease/dietary loss/protein/total martality

ترجمه و تدوین: مریم ابویی مهریزی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی کلینیک بهکام

 

 

 

 

 

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید