یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

تغذیه صحیح در یائسگی

تغذیه صحیح در یائسگی

                                                           تغذیه صحیح در یائسگی

 

یائسگی یا منوپز به حالتی از گذران طبیعی زندگی زنان گفته میشود که در آن عدات ماهیانه قطع می گردد.این مساله بین ۴۵ تا ۵۵سالگی رخ میدهد.دراین وضعیت علائم و نشانه ها ی کاهش هورمون استروژن مثل برافروختگی،گرگرفتگی،تغییرات در خلق و خو در زنان دیده میشود.البته بایستی توجه داشت که زنان بین ۴تا۶سال قبل از یائسگی این علائم را کم و بیش تجربه میکنند. مصرف برخی از موادغذایی که حاوی استروژن گیاهی هستند،در حفظ تعادل این هورمون و کاهش علائم و عوارض مربوط به یائسگی بسیار مفیدند.

فیتواستروژن ها( استروژن های گیاهی) از نظر ساختمانی شبیه استروژن بوده و مصرف آن توصیه میگردد.از جمله این موادغذایی” لوبیای سویا” است که حاوی ترکیبات طبیعی از استروژن به نان ایزوفلاون می باشد که در درمان پوکی استخوان ،بیماریهای قلبی-عروقی و سرطان های مربوط به هورمون استروژن مثل سرطان سینه بسیارمفید است.

همچنین طی تحقیقات به عمل آمده “تخم بذرک” نیز ذر زنانی ککه دوران یائسگی را تجربه میکنندباعث فعالتر شدن اثرات استروژنیک در بدن میشود.یک استکان از” لوبیای سویا ” حدود ۳۰۰میلی گرم ایزوفلاون دارد که معادل استروژن موجود در قرص “پرمارین”(که برای این بیماران تجویز میگردد)است.

جایگزینی هورمون استروژن در این افراد بایستی همراه با پروژسترون نیز باشد.آنتی هیستامین ها،داروهای ادارارآور،کافئین والکل باعث افزایش خشکی مخاط ها میشود.

موادمغذی مفید برای افرادی که در دوران یائسگی هستند:

  • ویتامین E: همراه با توکوفرول باعث کاهش علائم میشود. این ویتامین را میتوان به شکل ترکیبات موضعی برای جلوگیری از خشکی مخاط بدن استفاده کرد.
  • ویتامین C: بهتر است با ترکیبات حاوی بیو فلاونوئید مصرف شود.

 

مواد غذایی مفید برای افراد یائسه :

لوبیای سویا،شیرسویا،گندم کامل،برنج سبوس دار،تخم بذرک،میوه های تازه، سیب،توت فرنگی،گلابی،انگور،خرما،انجیر،کشمش،بادام،جعفری،آجیل،انار،هلو،گوجه فرنگی،سبزیجات تازه،کلم بروکلی،چغندر،سیب زمینی، فندق،عسل،زیره،دارچین،آب سیب،کرفس،آب هویج،آب انگورواسفناج

 انتخاب غذا:

وقتی در حال انتخاب غذا هستید بسیار دقت کنید.هرچیزی که وارد بدن شما میشود باید مناسب،منطقی و سالم باشد.

برای انتخاب درست غذا به ۵نکته زیر توجه کنید:

  • هرروز دوتا چهار وعده،نصف فنجان میوه و سه تا پنج وعده، یک فنجان سبزیجات بخورید.قبل از شروع باید بدانید که یک وعده،نصف یک فنجان یا به اندازه یک توپ تنیس است.
  • میزان کلسیم خود را آزمایش کنید وعوامل خطرزای پوکی استخوان را در نظر بگیرید.سیگار کشیدن ،مصرف بیش از حد الکل،یائسگی زودرس،سابقه خانوادگی،عدم فعالیت و یک رژیم غذایی کم کلسیم
  • غذاهای حاوی فیبر(میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر هستند) مصرف کنید،چون از یبوست ، برخی سرطان ها ودیابت جلوگیری میکند. ورزش منظم باعث کاهش گرگرفتگی ،برافروختگی و سایر علائم مربوط به یائسگی میشود.
  • آب بنوشید.آب برای حیات ضروری است.دمای بدن راتنظیم کرده ،کار سلول ها و عملکرد اندام بدن را تسزیع میکند و برای دفع نیز ضروری است.هشت تا ده لیوان در روزآب بنوشید وافراد فعال بهتر است ده تا سیزده لیوان آب بنوشند.
  • ازمکمل ها استفاده کنید.حتی خوراکی های بسیار مغذی نیز به سختی تمام مواد موردنیاز بدن را تامین میکند.در رژیم غذایی روزانه خود مولتی ویتامینها را بگنجانید و برای اطمینان از دریافت مواد موردنیازبدن با پزشکتان مشورت کنید.

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید