یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

“تغییر افکار”

“تغییر افکار”

“تغییر افکار”

همیشه و در هر زمانی انسانها به دنبال علت بیماری ها و رفتارها بودن تا به وسیله کشف علت ها بتونن از بسیاری از مسائل پیشگیری کنن. روانشناسی هم به عنوان علم تعریف، توصیف و تبیین رفتارهای بشری در هر دورانی از رشد خود، علت هایی را برای رفتار در نظر می گرفت. این علت ها شامل کودکی، نیازها، دلبستگی، تقویت رفتار، فرآیند تحول و … بود. شاید براتون جالب باشه که بدونید روانشناسی نسل جدید علت رفتارهای ما رو نحوه فکر کردن ما می دونه. این نگاه اعتقاد داره که هر پدیده ای که اتفاق می افته بسته به اینکه ما چه فکری در موردش داشته باشیم، باعث ایجاد یک سری احساسات و واکنش های بدنی و نهایتأ یک سری رفتارها در ما میشه. تصور کنید تو یک جمع نشستید و شخصی حرفی میزنه و همه می خندن. شما ممکنه با خودتون بگید: “داشت منو مسخره می کرد.” در نتیجه ناراحت میشید، ممکنه قهر کنید، یا عصبانی بشید و حرفی رو در قالب یک جواب سنگین بیان کنید. ممکنه با خودتون بگید “چقدر این آدم شوخ طبعه” و شما هم به حرفش بخندید. ممکنه بگید اون “در مورد من حرف نزده”. پس مثل بقیه افراد مجلس واکنش نشون بدید. ممکنه با خودتون بگید “اون خواست من رو کوچیک کنه و من موجود بی ارزشی هستم” و خودتون رو تحقیر کنید.

می بینید که توی هر اتفاقی افکار ما کنترل رفتار ما رو در دست می گیرن. اما جالبه بدونید همه ما صاحب یک یا چندین فکر منفی و خودکار هستیم. ما به این افکار به خودی خود تسلط نداریم. چون ناگهانی و بر حسب تجارب قبلی ما وارد ذهن می شن. پس ما باید با تمرین این افکار رو بشناسیم. در این دیدگاه روانشناسی شما با افکارتون تنها رها نمی شید. بلکه به شما کمک میشه تا افکارتون رو پیدا کنید، نوعش رو تشخیص بدید و نهایتأ براش جایگزین پیدا کنید.

یادتون باشه تا وقتی مثل گذشته فکر کنید، مثل گذشته هم رفتار می کنید. به دنبال تغییر افکار و باورهاتون باشید تا اولأ خودتون رو بشناسید و دومأ به فرد ایده آلتون نزدیک بشید.

شاد و باشید و سرشار از فکرای خوب و روشن.

“روانشناس کلینیک بهکام :فرخنده احمدی پور “

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید