یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

توصیه های دیابت

توصیه های دیابت

دیابت:
دیابت نوعی بیماری است که قند خون در آن افزایش می یابد.(قند ناشتا بیشتر از mh/dl 125و قند دوساعته بیشتر از mg/dl150). دیابت به دلیل عدم ترشح انسولین کافی یا نقص در عملکرد ان به وجود می اید. دیابت باعث آسیب به اندام های گوناگون به ویژه چشم ها، کلیه، اعصاب، قلب و عروق خونی میشود.
دیابت انواع مختلفی دارد ، شایعترین آن دیابت نوع ۱ و۲و دیابت حاملگی است. علایم انها شامل:

نوع ۱: علایم آن تشنگی، پرخوری، پرادراری، خستگی و بی حوصلگی، کم شدن وزن بدن، تاری دید، عفونت های مکرر، تاخیر در بهبود زخم ها و بریدگی ها
عوامل ابتلا و تشدید کننده:
چاقی، زمینه ارثی، تغذیه نا درست، کم تحرکی، سبک زندگی نامناسب و استرس

توصیه های تغذیه ای در کنترل و پیشگیری از دیابت:

۱- اگر اضافه وزن دارید با یک روش اصولی (تغذیه درست، ورزش مناسب، اصلاح سبک زندگی)وزن خود را کم کنید.
۲-تا جایی که ممکن است از مصرف کربوهیدرات ساده(قند، شکر، نبات، بیسکوئیت یا شیرینی، مربا، آرد سفیدی، ژله، آب نبات،…)خودداری و بیشتر از کربوهیدرات پیچیده مثل: نان های سبوس دار و برنج قهوه ای استفاده نمائید.
۳-سعی کنید همراه همه وعده های غذایی خود از گروه سبزیجات استفاده نمائید. شامل: سبزی خوردن، سالاد و سبزی خورشتی.
۴-روزانه۲-۴ واحد از گروه میوه جات به عنوان میان وعده استفاده نمائید. بعضی از میوه ها شاخص گلایسمی بالا دارند (یعنی قند خون را سریعتر بالا میبرند)که بهتر است محدود شوند مثل: هندوانه، خربزه، گرمک، گلابی، طالبی، موز، انجیرتازه، انگور، توت .
در ضمن میوه هایی را که میشود با پوست میل کرد حتما با پوست بخورید.
۵- افراد دیابتی ممکن مستعد چربی بالا باشند پس از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید.
۶-از گوشت های کم چرب مثل گوشت ماهی و پرندگان استفاده نمائید. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن میتوانید به جای گوشت از حبوبات و سویا هم استفاده کنید. هفته ای ۳ – ۵ عدد تخم مرغ را مصرف کنید.
۷- روغن مصرفیتان را به روغن های غیر اشباع به ویژه کلزا، کانولا، زیتون و کنجد تغیر دهید. بهتر است روزانه بین ۱۰-۲۰ عدد از مغزیجات استفاده گردد.
۸-بعضی از ادویجات فعالیت انسولین را تشدید می بخشند از جمله :دارچین، زیره، زنجبیل ومیخک که در این میان دارچین اثر بیشتری دارد و مصرف آن در افراد دیابتی توصیه میشود.
۹-حجم هر وعده غذایی را کم و تعداد وعده های غذایی را زیاد کنید. بهتر است افراد دیابتی روزانه ۳ وعده ی غذایی اصلی و ۳ الی ۵ میان وعده با فاصله زمانی ۲ تا ۴ ساعت مصرف نمایند.
۱۰- انجام فعالیت ورزشی سبک تا متوسط در کنترل قند خون بسیار مفید بوده بنابراین برای کنترل قند خون و وزن متعادل ۳ الی ۵ روز در هفته بین ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت پیاده روی یا سایر ورزش های سبک را انجام دهید.(با نظر پزشکتان)
۱۱-مصرف صبحانه به خصوص در افراد دیابتی بسیار مهم و مفید میباشد. صبحانه کامل شامل: غلات کامل، پروتئین و سبزیجات . مثل نان و پنیر و سبزی یا نان و تخم مرغ و گوجه و …
۱۲-حدالامکان از غذا های سالم، طبیعی و تازه استفاده نمائید.
۱۳-جهت کنترل قند خون وزنتان حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و برنامه غذایی دیابتیک دریافت کنید.

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید