یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی

Could artificial sweeteners promote obesity and diabetes?
آیا شیرین کننده های مصنوعی می توانند باعث پیشرفت دیابت و چاقی شوند؟

اگر دیابت یا رژیم دارید ممکن است فکر کنید شیرین کننده های مصنوعی بهترین دوست شما هستند.

آنها به شما این امکان را می دهند تا طعم شیرینی را از غذاها و نوشیدنی ها بدون افزایش سطح قند خون دریافت کنید.

اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که ممکن است اینگونه نباشد. شیرین کننده های مصنوعی درواقع می توانند باعث چاقی و دیابت شوند.

شیرین کننده های مصنوعی که بیش از یک قرن است کشف شده اند اکنون در بسیاری از غذاها و نوشیدینی ها با برچسب “رژیمی” یا  “بدون قند” یافت می شوند، از جمله: نوشابه، آدامس، بستنی و بیسکوئیت و … . اگرچه برخی مطالعات از چنین توصیه هایی پشتیبانی می کنند اما برخی دیگر نشان داده اند که شیرین کننده های مصنوعی در واقع باعث افزایش وزن می شوند و همچنین خطر ابتلا به اختلالات متابولیکی را افزایش می دهند. به طور مثال شیرین کننده های مصنوعی مانند: سوکرالوز با افزایش سطح گلوکز و انسولین ارتباط دارد.

مصرف شیرین کننده های مصنوعی با باکتری های روده تداخل دارند در یک مطالعه به مدت ۱۱ هفته برخی از موش ها را آب آشامیدنی و یک شیرین کننده مصنوعی (ساخارین، سوکرالوز یا آسپارتام) تغذیه کردند در حالیکه دیگر موش ها را فقط با آب تغذیه کردند. تیم تحقیقاتی دریافتند که موش هایی که آب و شیرین کننده مصنوعی نوشیدند، عدم تحمل گلوکز و افزایش سطح گلوکز خون را نشان می دهند در حالیکه موش های دیگر این نتیجه را نشان نداند.

محققان دریافتند که چندین نوع باکتری که پس از مصرف شیرین کننده های مصنوعی تغییر کردند، با باکتری های موجود در افراد مبتلا به دیابت نوع دو در انسان مشترک بودند.

محققان تاثیر طولانی مدت شیرین کننده های مصنوعی را به روی انسان ارزیابی کردند. آنها چندین ارتباط بین مصرف طولانی مدت آنها با افزایش وزن، نسبت دور کمر به باسن( شاخص چاقی شکمی)، بالاتر بودن سطح گلوکز خون و افزایش سطح هموگلوبین گلیکزیله پیدا کردند.

منبع:
WWW.medicalnewstoday

ترجمه و تدوین:مریم ابویی مهریزی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی کلینیک بهکام

 

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید