یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

شیر مادر …

شیر مادر …

آیا هنوز هم به تغذیه انحصاری با شیرمادر به مدت ۶ ماه توصیه می شود؟
WHO (سازمان جهانی بهداشت) به تغذیه انحصاری با شیر مادر برای نوزادان در ۶ ماه اول زندگی توصیه می کند.
در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تغذیه انحصاری با شیر مادر برای ۶ ماه در مقایسه با کودکانی که کمتر از ۶ ماه مصرف کرده اند خطر ابتلا به آلرژی را افزایش می دهد و یکی از فواید شیردهی نوزاد با شیر مادر در کاهش ابتلا نوزاد به آلرژی می باشد.
مادری که دچار سوء تغذیه خفیف تا متوسط می باشد ممکن است برخی از مواد مغذی موجود در شیر را به میزان کمتری داشته باشد.
در طی دوران شیردهی نیاز مادر به دریافت پروتئین، سلنیوم، ید و برخی از ویتامین های گروه ب افزایش پیدا می کند. میزان ویتامین دی و نوع چربی شیر، به دریافت مادر بستگی دارد.


گزارش هایی که از ناکافی بودن شیر مادر داده می شود به احتمال زیاد به علت عدم مشاوره در زمان شیردهی و حمایت های اجتماعی است نه به دلایل اولیه بیولوژیکی. مواردی مانند: افزایش مصرف مایعات،غذاهای دریایی، حبوبات (به ویژه: نخود، انواع لوبیا و عدس)، بادام، سیر، سبزیجات برگ سبز، هویج، جو، برنج و جوی دوسر منجر به افزایش حجم شیر می شوند.
همه ی نوزادان تازه متولد شده باید از نظر رشد و وضعیت دهیدراتاسیون به دقت بررسی شوند.
در مواردی که مصرف مکمل برای نوزاد نیاز باشد، باید زیر نظر متخصص تجویز آن انجام شود، زیرا توصیه زود هنگام مکمل ها یک عامل خطر برای قطع زود هنگام شیردهی انحصاری است. تغذیه انحصاری با شیر برای نوزاد فوایدی از جمله: کاهش اضافه وزن و چاقی، کاهش کلسترول خون، تکامل سیستم عصبی، تقویت عملکرد در تست های ادراکی و کاهش دیابت نوع۱و۲ و … را به دنبال دارد.


بنابراین طبق تحقیقات انجام شده هیچ شواهدی یافت نشده که از تغییر در دستورالعملWHO در ارتباط با تغذیه نوزاد به صورت انحصاری با شیر مادر تا ۶ ماهگی حمایت کند.
ما توصیه می کنیم که غذای کمکی کودک، با توجه به آمادگی رشد نوزاد در حدود ۶ ماهگی آغاز گردد.

منبع:

www.pubmed

کلمات کلیدی: شیردهی انحصاری/ نوزاد/مادر/مکمل یاری/۶ ماهگی

ترجمه و تدوین: مریم ابویی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی کلینیک بهکام

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید