یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

قحطی زدگی

قحطی زدگی
قحطی زدگی

حدود ۲۵ درصد از مراجعین ما کسانی هستند که واقعا پرخوری نمی کنند ولی بازهم چاق می شوند. به نظرشما چرا؟ اگر یک ماده غذایی در جامعه کمیاب شود چه کار می کنیم؟! درست است! سعی میکنیم در مصرف آن صرفه جویی نماییم. تازه اگر دستمان برسد بیشتر هم ذخیره می کنیم. سیستم مدیریت بدن ما هم دقیقا همینطور است یعنی وقتی غذا به آن نرسد یا خیلی کم به آن برسد یا اصطلاحا احساس قحطی زدگی کند سعی می نماید سوخت و ساز بدن را پایین بیاورد و ذخایر موجود را حفظ نماید تازه اگر دستش برسد بیشتر هم ذخیره می کند و به همین دلیل است که بعضی از افراد خیلی کم می خورند تازه چاق تر هم می شوند. آیا شما هم همینطور هستید؟ !

نکته کاربردی : مواظب قحطی زدگی باشید

-۱رژیم های سخت و خیلی کم خوردن :

وقتی غذا خیلی کم به بدن برسد یا همه چیز به اندازه کافی به بدن نرسد و نیازهای اولیه بدن تامین نشود، طبیعی است که بعد از مدتی بدن  احساس کمبود، قحطی زدگی و خطر نماید و در این حالت تمام تلاشش را می کند تا ذخایر موجود را حفظ کند.

نکته کاربردی : رژیم نگیرید و برنامه درست غذایی را از متخصص تغذیه دریافت کنید!

۲-فاصله زیاد بین غذاها :

حذف وعده های اصلی یا میانوعده ها یا وقتی مدت زیادی چیزی به بدن نرسد طبیعی است که بدن احساس قحطی زدگی کند. مراجعینی زیادی را داشته ایم که  در ماه مبارک رمضان یا بلافاصله بعد از آن چاق تر هم شده اند. بویژه کسانی که روزه های بی سحری میگرفتند.

نکات کاربردی : هیچکدام از وعده های غذایی یا میان وعده ها را حذف نکنید – تنظیم برنامه روزه داری را به کارشناس تغذیه بسپارید!

۳- تند خوردن :

وقتی یک نفر دارد تندتند غذا میخورد به او چه میگویید؟!

از قحطی برگشتی؟ درسته؟! وقتی شما هم تند تند و با عجله غذا میخورید ذهن ناهشیار شما همین فکر را میکند وتصور میکند شما دچار قحطی زدگی شده اید و سعی میکند این قحطی زدگی را با پایین آوردن سوخت و ساز بدن، حفظ ذخایر بدن و افزایش جذب غذا مدیریت کند. هر چیزی که تند بخورید حتی اگر زیاد هم نخورید به نظر می رسد بدن بیشتر ذخیره سازی میکند.

نکته کاربردی : بهکامی بخورید: کوچیک کوچیک – آروم آروم – مزه مزه

۴- ورزش زیاد :

وقتی شما ورزش می کنید مواد مغذی بدن از جمله پروتئین ، ویتامینها و املاح مصرف می شود. حال اگر مقدار ورزش خیلی زیاد باشد بدن دچار کمبود می شود و کمبود یعنی همان احساس قحطی زدگی. مراجعین زیادی داشته ایم که روزی ۳-۴ ساعت ورزش کرده اند به امید اینکه سریع تر لاغر شوند ولی متاسفانه اصلاً کاهش وزن نداشته اند.

نکته کاربردی : اگر می خواهید کاهش وزن داشته باشید بیش از یک ساعت در روز ورزش نکنید و اگر ورزشکار هستید این میزان را به یک ساعت و نیم برسانید

-۵ به کار بردن کلمه رژیم:

رژیم گرفتن در ذهن  ما به معنی محدودیت و خیلی کم خوردن و متعاقب آن دچار کمبود شدن است. پس وقتی می گویید که دارید رژیم میگیرید ذهن ناخودآگاه شما احساس می کند در معرض کمبود و قحطی زدگی قرار گرفته اید. لذا سعی میکند ذخایر را به سادگی از دست ندهد و در مقابل کاهش وزن مقاومت میکند.

نکته کاربردی : هیچ گاه نگویید رژیم دارم! احساس رژیم گرفتن هم نداشته باشید!

“برگرفته از کتاب لطفا رژیم نگیرید!

نویسنده : علی عزیزی

 

طراح روش تناسب اندام سالم و ماندگار

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید