یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

پرخوری هیجانی

پرخوری هیجانی

پرخوری هیجانی که در اصطلاح عامه از آن به عنوان پرخوری عصبی یاد می‌شود به صورت پرخوری برای رهایی ناگهانی از احساس منفی و یا فرار ناخودآگاه از محرک ناخوشایند روانشناختی می‌تواند باشد.
تفاوت پرخوری عصبی و پرخوری هیجانی:
تفاوت اساسی این دو اختلال در این است که در پرخوری عصبی فرد پس از غذا خوردن افراطی سعی در جبران می کند که این عمل با اقدامات خطرناکی از جمله استفراغ عمدی، روزه گرفتن افراطی، ورزش افراطی و همچنین استفاده از ملین ها همراه است. در واقع تفاوت این دو نوع اختلال در تخلیه و پاکسازی است، که در پرخوری هیجانی وجود ندارد اما در پرخوری عصبی وجود دارد.
علائم شایع پرخوری هیجانی:
از جمله علائم شایع پرخوری هیجانی خوردن غذا و تنقلات به طور غیر ارادی، سریع غذا خوردن، غذا خوردن در تنهایی به سبب ترس از سرزنش اطرافیان، حس افسردگی، گناه و عذاب وجدان بعد از غذا خوردن، غذا خوردن غیر ارادی در زمانی که فرد احساس گرسنگی ندارد، حس انزوا و عدم بیان احساسات از علائم این بیماری است.
جالب است بدانید که حدود ۳۵ درصد از مراجعین چاق مراجعه کننده به کلینیک بهکام دچار این اختلال هستند.
علت پرخوری هیجانی:
عوامل زیادی از جمله عوامل بیولوژیکی مثل برهم خوردن هورمون های عصبی به طور مثال سطح پایین هورمون سرتونین و نور اپی نفرین منجر به بروز این اختلال در فرد می شود درکنار این عوامل، عوامل اجتماعی، وراثت، مشکلات روانی، رژیم غذایی نادرست وسختی که در گذشته افراد داشته اند از جمله علل این اختلال هستند.
عوارض پرخوری هیجانی:
از عوارض این اختلال می‌توان به افزایش ریسک بیماری‌ها و اختلالات جسمی مثل دیابت، افزایش چربی خون، افزایش ریسک سکته قلبی( در صورت همراهی با سایر موارد مستعد کننده) و کبد چرب را نام برد..
از عوارض روانشناختی این اختلال می‌توان به کاهش اعتماد به نفس ، ایجاد تصور منفی از بدن افکار مداوم در مورد بی‌کفایتی، احساس افسردگی، کناره گیری از اجتماع و عدم حضور در مهمانی و جشن‌ها یاد کرد.

راه های درمان اختلال پرخوری هیجانی:
با توجه اینکه اختلال پرخوری یک مشکل روانی است برای درمان نیاز به رویکرد کار تیمی دارد؛ تیم درمانی برای درمان اختلال پرخوری متشکل از خانواده، متخصص تغذیه و روانشناس که دارای تجربه کافی در درمان این بیماری باشند، است.
کلینیک بهکام بر این اعتقاد است که آموزش تغذیه مناسب نقش بسیاری مهمی در درمان این بیماری دارد، چرا که با ارائه یک رژیم غذایی اصولی، معقول و نه چندان محدود ضمن تامین نیازهای جسمی وروحی فرد به درمان آن نیز کمک بسیاری می شود.
منابع:
اصول تغذیه و رزیم درمانی کراوس۲۰۱۲(ترجمه دکتر محمد خلیلی)
وب سایت A.D.A.M.Medical Encyclopedia
شیما دهقان-کارشناس تغذیه کلینیک بهکام

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید