یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

چاقی و کنترل وزن در یائسگی

چاقی و کنترل وزن در یائسگی

بسیاری از خانم ها اظهار می کنندکه با رسیدن به دوران یائسگی افزایش وزن پیدا می کنند. برای اکثر خانم ها افزایش وزن متوسطی اتفاق می افتد اما خانم هایی که قبل از دوران یائسگی دارای اضافه وزن و چاقی بودند، با نزدیک شدن به یائسگی اضافه وزن بیشتری پیدا خواهند کرد.
فرد با محدود کردن کالری دریافتی به صورت آگاهانه و همچنین افزایش مصرف کالری،  این اضافه وزن به وجود آمده را می تواند کاهش دهد.
کمبود استروژن و همچنین کاهش فعالیت خود به خودی افراد از دلایل اصلی اضافه وزن در دوران یائسگی می باشد.
هورمون های جنسی به شدت بر توزیع چربی در بدن و تمایز سلول های چربی تاثیز گذار هستند.
استروژن و تستسترون به طور متفاوتی بر فیزیولوژی سلول های چربی تاثیر می گذارند، اما اهمیت استروژن در ایجاد چاقی و بیماری های متابولیکی در دوران یائسگی مهم تر است.
استروژن جنبه های مختلف متابولیسم گلوکز و لیپید را تنظیم می کند. فقدان استروژن با شروع دوران یائسگی، یک عامل مهم در تجمع چربی ها مخصوصا چربی های شکمی می باشد.
برای خانم هایی که لاغر هستند توصیه هایی در مورد کنترل مصرف انرژی و افزایش فعالیت بدنی برای جلوگیری از افزیش وزن کافی است.
اما خانم هایی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند داشتن یک رژیم غذایی صحیح و اصولی برای کاهش وزن ضروری می باشد. در این افراد باید کالری دریافتی، محدود گردد تا افزایش وزن به وجود آمده در دوران یائسگی مجدداً به حالت اولیه بازگردد.
بنابراین جلوگیری از افزایش وزن در دوران یائسگی عامل مهمی است تا خانم های مسن، وزن خود را همیشه در محدوده نرمال حفظ کنند.
منبع:
www.pubmed.com

Keywords: abdominal obesity; adiposity; menopausal symptoms; menopause; obesity; estrogen

کلمات کلیدی: چاقی شکمی، چاقی، علائم یائسگی، استروژن
ترجمه و تدوین:مریم ابویی مهریزی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی کلینیک بهکام

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید