یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

چه عواملی باعث ایجاد خستگی می شود و چطور می توان آن را درمان کرد؟

چه عواملی باعث ایجاد خستگی می شود و چطور می توان آن را درمان کرد؟

خستگی مزمن که بیش از یک خستگی معمولی است به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که باعث می شود فرد نتواند صبح از رختخواب خارج شود یا از انجام کارهای روزمره خود باز بماند.
خستگی های جسمی و روحی متفاوت هستند اما اغلب آن ها با هم اتفاق می افتند و خستگی مکرر جسمی با گذشت زمان منجر به خستگی ذهنی می شود.


خواب ناکافی می تواند منجر به ایجاد حس خستگی در افراد شود، توصیه می شود که بزرگسالان ۷-۸ ساعت خواب مفید داشته باشند.
۲ نوع خستگی اصلی وجود دارد روحی و جسمی.
فرد با خستگی جسمی، ممکن است انجام کارهای معمول مانند بالا رفتن از پله ها برایش مقدور نباشد.
با خستگی ذهنی ممکن است فرد تمرکزش را بر روی کارها از دست بدهد و در هنگام کار احساس خواب آلودگی داشته باشد.
اگر خستگی براثر خواب آلودگی باشد کوتاه مدت است و با خواب منظم قابل درمان است. دلايل مختلفي باعث ايجاد خستگي ميشوند از جمله:

۱) خستگی یکی از علامت های شایع افسردگی بالینی است و همچنین دلایل روحی دیگری می تواند داشته باشد از جمله: استرس، ناراحتی های روحی و روانی، اختلالات اشتها، اضطراب، فرسودگی شغلی و …


۲) عوامل بالینی که بر غدد درون ریز و هورمون ها تاثیر گذارند، می توانند منجر به خستگی مفرط در افراد شوند مثل: ۱) سندرم کوشینگ ۲) بیماری کلیوی ۳) اختلالات الکترولیتی ۴) دیابت ۵) تیروئید ۶) بارداری ۷) استفاده از قرص های ضد بارداری.
۳) دارو ها:
برخی داروها می توانند باعث ایجاد خستگی شوند مانند: دارو های ضدافسردگی، داروهای ضد اضطراب، فشارخون، استاتین ها، استروئید ها، آنتی هیستامین ها و آرامبخش ها.
۴) بیماری های قلبی_ عروقی و ریوی:
بیماری قلبی و ریوی با تاثیری که به روی جریان خون می گذارند و همچنین ایجاد التهاب در بدن منجر به ایجاد احساس خستگی در افراد می شوند.
۵) ویتامین ها :
کمبود ویتامین ها می تواند روی خواب افراد تاثیر بگذارد و باعث ایجاد خستگی گردد. اما بعضی از املاح معدنی و ویتامین ها هستند که در رفع حالت خستگی کمک کننده اند مانند: ویتامینC  و منیزیم.


۶) اضافه وزن یا چاقی با افزایش احتمال ابتلا به بیماری هایی همچون: دیابت، آپنه و …می تواند خستگی مفرط را در فرد به وجود آورد.

منبع:

www.medicalnewstoday

تاریخ:  June 4, 2020
کلمات کلیدی : خستگی/ خواب آلودگی/ افسردگی/ دارو/ ویتامین/ چاقی

ترجمه و تدوین: مریم ابویی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی کلینیک بهکام

 

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید