یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

کنترل احساس

کنترل احساس

کنترل احساس

خیلی وقتا برای خیلی از ما پیش اومده که موقع استرس، ناراحتی، هر هیجان منفی دیگه دست به دامن یخچال میشیم. با خودمون می گیم دنیا دو روزه، بذار بخورم تا آروم بشم. می خوریم و وقتی چند دقیقه از خوردن آخرین لقمه مون گذشت و فشار غذا رو توی معده مون حس کردیم با ناامیدی به خودمون می گیم: کاش نخورده بودم. احساس پشیمونی که اکثرأ با سرزنش و تحقیر خود همراهه.

تا حالا فکر کردین چرا هرموقع حالمون عادی نیست بیشتر به سمت غذا کشیده میشیم. خب…لازمه یه نگاهی به بچه های اطرافتون بندازین. وقتی یه بچه به هردلیلی گریه می کنه، نگرانه، میترسه، خوشحاله، اسباب بازی خاصی می خواد یا هر چیز دیگه اولین پیشنهاد خانواده ها اینه: صبر کن عزیزم تا برات یه خوردنی خوب بگیرم یا اینکه من که می دونم تو چته؟!گرسنه ای، بیخودی بهانه می گیری. و ما همیشه یاد گرفتیم در پاسخ به هر احساسمون غذا بخوریم.

اما الان که دیگه بزرگ شدیم، دغدغه سلامتی و اضافه وزن داریم، با این راهکار، حس منفی عذاب وجدان و پشیمونی به جونمون چنگ میزنه و از اون بدتر اینکه مسأله ای که داشتیم هم حل نشده.

پیشنهاد ما یک چیز دیگه س. راه های متفاوتی برای کنترل بر احساسات وجود داره، یکی از اونها راههای کنترل استرسه. استفاده از تکنیک های آرام سازی بدنی، تصویر سازی ذهنی و یوگا یکی از چیزهایی هست که می تونه به شما کمک کنه. پیاده روی و ورزش های شاد هم میتونن مؤثر باشن. یک راه دیگه اینه که برای خودتون یک لیست از کارهای لذت بخش تهیه کنید و موقع استرس به سراغ لیستتون و برید و در دسترس ترین کاری که نوشتین رو انجام بدین. فایده این روشها اینه که شما یک پاسخ مناسب به احساستون دادین، یعنی به بدن و ذهنتون به جای استرس، آرامش دادین. و بعد از احساس آرامش راحت تر می تونید از منطقتون برای حل کردن مسئله ای که باعث استرس و احساس منفی شما بوده استفاده کنید.شاد باشید و پرانرژی.(روانشناس بهکام : فرخنده احمدی پور )

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید