یزد، خیابان کاشانی، کوچه بیمارستان بهمن، پلاک 95، کلینیک بهکام
09109001711-03531380141-03536281888

مشاوره تلفنی برای کاهش وزن

مشاوره تلفنی برای کاهش وزن

برای شما نیز که در یک دوره رژیم درمانی بطور موفق شرکت داشته‌اید شاید این سوال مطرح باشد که چگونه پس از کاهش وزن بتوانید همچنان وزن خود را کنترل نمایید. از طرف دیگر به‌دلیل مشغله‌های زندگی و دوری راه در خیلی از موارد امکان ادامه مشاوره حضوری میسر نمی‌باشد. حال چه باید کرد؟

براساس مطالعه‌ای که اخیرا توسط محققان دانشگاه فلوریدا انجام شده است، مشاوره تلفنی در تنظیم و ثابت نگاه داشتن طولانی مدت وزن افرادی که کاهش وزن داشته اند، موثر است. این مطالعه بر روی زنان چاق صورت گرفت و نشان داد زنان چاقی که در برنامه کاهش وزن شرکت کرده و کاهش وزن داشتند و در ادامه از مشاوره حضوری و یا تلفنی استفاده کردند نسبت به گروهی که فقط اخبار و نکات تغذیه ای دریافت کردند در ثابت نگاه داشتن وزن خود موفق‌تر بودند.

بر اساس نتایج این مطالعه، مشاوره تلفنی به اندازه جلسات حضوری موثر واقع می‌شود. یافته‌ها این پیشنهاد را می‌دهد که این‌گونه مشاوره‌ها اگر بطور برنامه‌ریزی شده و منظم هدایت گردند، برای کاهش وزن موفقیت‌آمیز یک راه آسان و قابل دسترس است.

تمامی‌زنان شرکت کننده در این مطالعه در مناطق دوردست زندگی می‌کردند. مشاوره حضوری برای این افراد در عین حال که بسیار مفید بود ولی به علت هزینه رفت و آمد بسیار گران تمام می‌شد. برای این افراد مشاوره تلفنی راه موثر و مقرون به صرفه‌ای بود که می‌توانستند برای تنظیم طولانی مدت وزن خود از آن استفاده کنند.

مطالعه شامل ۲۳۴ زن چاق بود که ۶ ماه تحت برنامه کاهش وزن قرار گرفتند. در این برنامه یکسری کلاس‌های آموزش صحیح غذا خوردن و آموزش فعالیت بدنی در گروه‌های مختلف وجود داشت. در انتهای دروه درمانی به طور متوسط زنان ۱۱ کیلو وزن کم کردند. سپس به طور اتفاقی افراد در ۳ گروه مختلف قرار گرفتند؛ این ۳ گروه شامل: گروهی که هر دو هفته یک‌بار مشاوره حضوری  برای مدت یکسال دریافت کنند، گروه دوم همان مشاوره را از طریق تلفن دریافت کردند وگروه کنترل که خبرنامه شامل توصیه‌های عمومی ‌برای کاهش  وزن دریافت کردند.

جالب است بدانید در مدت یک سال بررسی به عمل آمده، گروهی که مشاوره تلفنی دریافت می‌کردند فقط یک کیلو افزایش وزن داشتند، در حالی که در گروه سوم ۵۴ کیلو افزایش وزن مشاهده شد. بر این اساس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که کنترل رژیم غذایی و ادامه کاهش وزن حتی برای کسانی که دسترسی برای مشاوره حضوری ندارند از طریق مشاوره تلفنی نیز در صورت انجام این روش به صورت علمی ‌امکان‌پذیر خواهد بود. علاوه بر این اتکا نمودن فقط به دریافت اطلاعات تغذیه‌ای حداقل در کوتاه‌مدت نمی‌تواند از وسوسه‌های غذایی که منجر به افزایش دریافت انرژی می‌شود جلوگیری کند. نکته جالب دیگر آن است که یادداشت غذای دریافتی نقش مهمی‌ در کنترل وزن خواهد داشت و بویژه برای افرادی که ناخواسته از تنقلات طی روز استفاده می‌کنند می‌تواند مفید باشد.

 

 

منبع:November/2018/Medicaltoday.com

ترجمه: شیما دهقان- کارشناس تغذیه کلینیک بهکام

ارسال یک دیدگاه

شما برای وارد شوید. ارسال دیدگاه باید